Google investeert in de reismarkt door consumenten te inspireren voor een volgende vakantie. Google Destinations, dat enkel mobiel beschikbaar is, biedt gebruikers alle informatie over vliegtickets, accommodaties en excursies op de gewenste locatie.
Consumenten kunnen aan de hand van een (specifieke) zoekopdracht achter informatie voor hun volgende reis komen. Zo’n zoekopdracht kan op basis van locatie, maar ook de keywords ‘Spanje surfen’ en ‘Nieuw-Zeeland hiken’.
201 locaties
Google zoekt vervolgens naar de gewenste informatie op 201 locaties wereldwijd. Ook zien consumenten in welke periode een reis of excursie het voordeligst te regelen is. Daarna is het mogelijk om de vakantie te boeken.
Affiliatemodel
Het techbedrijf verkoopt de reizen niet zelf, maar stuurt de gebruiker door naar de boekingspagina van een partner. De dienst is eerst beschikbaar voor de Verenigde Staten en een aantal andere landen, meldt Techcrunch. Nederland zit niet bij deze eerste groep.
Het was al het wachten op google dat ze een zouden gaan komen met een meer geavanceerde dienst voor reizigers. Toch baal ik hiervan aangezien ik met een soortgelijk product bezig was voor Europa als side project: http://www.eurotripplanner.eu/. Ik hoop dat google nog het een en ander overhoudt voor idie ontwikkelaars.