Volgens de Consumentenbond is er sprake van een ‘klachtenregen’ over HelloFresh. Er komen de laatste tijd buitengewoon veel meldingen over het bedrijf binnen op Klachtenkompas.nl. De bond roept HelloFresh op om maatregelen te nemen.
De onvrede van consumenten zit hem onder meer in de kleine lettertjes op de cadeaukaarten en de werving op straat en aan de deur. Daarover schrijft de Consumentenbond: ‘De verkopers hanteren technieken die consumenten onder meer als agressief, te jolig, respectloos en hardnekkig ervaren.’
Opzeggingen
Op Klachtenkompas.nl, een platform van de bond, worden ook veel meldingen gedaan over niet goed verwerkte opzeggingen. ‘Consumenten die hebben opgezegd, blijven de boxen ontvangen, en automatisch betalen, ook als ze al lang een opzegbevestiging hebben gehad.’
Passende maatregelen
De Consumentenbond roept HelloFresh op met ‘passende maatregelen’ te komen en te reageren op het commentaar. De naming & shaming volgt kort op een negatieve blog-posting over HelloFresh, die vorige week de landelijke media haalde. Maartje Frederiks, die leiding geeft aan de winstgevende activiteiten van HelloFresh in de Benelux, nodige auteur Sidney Vollmer daarop uit voor een kop koffie op kantoor in Amsterdam.
Er zal best iets aan de hand zijn met en bij HelloFresh, maar het lijkt er toch ook op dat de Consumentenbond hier vooral zelf reclame wil maken voor hun klachtensite.
"Vorige maand kwamen er een kleine vijfduizend meldingen over het bedrijf (HelloFresh) binnen op Klachtenkompas.nl."
Dat is feitelijk onjuist: als je op de bewuste site kijkt en zoekt op HelloFresh, zijn het enkele tientallen klachten, maar zeker geen honderden, laat staan duizenden. Ik zou dat (dus) ook geen klachtenregen willen noemen; relatief valt het aantal klachten t.o.v. het aantal klanten/abonnees wellicht nog wel mee?
Maar die nuance ontbreekt bij de hijgerige Consumentenbond...
Ik heb ook het idee dat door deze media aandacht het allemaal veel erger lijkt dan het is. Hoge bomen vangen nou eenmaal veel wind.
Ik ben een jaar lang lid geweest van HelloFresh en heb nooit klachten gehad, na een tjaar wou ik welleens wat anders proberen zeker nu er veel meer maaltijdboxen zijn en opzeggen was geen enkel probleem.
Sinds dien ben Marley Spoon gaan bestellen (Ook een Duits bedrijf) wat er goed is, mocht je een keer wat anders willen dan is dat zeker een aanrader.
Wat ik mijn vrienden ook meestal aanraad is omjezelf te orienteren en goed te kijken welke box bij je past, er zijn tegenwoordig zoveel goede boxen, dit ook mede omdat HelloFresh de markt open heeft gebroken.
Wat goed is om te doen is oprechte gebruikers ervaringen te lezen en bijvoorbeeld op een van de maaltijdbox vergelijkings websites Je vind daar trouwens ook gave kortingen wanneer je ene box wilt bestellen.
Groetjes,
Claire.
Ik vind het ook zo belachelijk, anderhalfjaar heb ik hello fresh nu en nog nooit iets te klagen gehad! Ik vind het makkelijk en je hebt altijd lekker en gezond eten. Dat het daarom wat meer kost is een/mijn keuze! Prima aflevering in gekoelde boxen en nog nooit iets bedorven of beschimmeld gehad. Je hebt natuurlijk altijd klagers en vergeet niet dat op zoveel boxen altijd iets mis kan gaan, het blijft mensenwerk. En hun service is gewoon goed!
Geloof die hele consumentenbond totaal niet! Heel manipulatief. Ga bijna denken dat de concurent erachter zit!
Hmmm 3 positieve verhalen.
Ik vermoed dat de meeste klachten afkomstig zijn van mensen die totaal niet zitten te wachten op zo'n box maar zich hebben laten verleiden door de agressieve marketing.
Ik werk bij hello F. En merk dat er best veel klachten zijn en ook werk neemt af. Dus er zal dan een of andwr medewerker hier iets hebben geschreven dat positief uitkomt....
Ja lonen zijn kapot laag. Ze maken misbruik van jongeren en kleven gewoon pakketten aan consumenten. Intern kunnen ze ook veel veranderen want er gelden wel hele aparte regels en je bent hele dag aan kwijt. Eerlijk is eerlijk: stomme mensen die gebruik maken van cadeaubonnen en tweede pakket gratis willen is geen optie. Ene bedrijf geeft service en maakt kosten. Wil je goedkoop uitkomen dan moet je zelf kosten maken en naar de supermarkt rijden voor je boodschappen. Duur is het wel maar dat weet je van tevoren. Misschien maakt HF misbruik van het vertrouwen en verplicht jou meerdere boxen te nemen maar dat is eigen schuld. Welk bedrijf maakt geen misbruik in Nl.
Heb een tiental boxen achter kiezen en ben tevreden klant. HF reageerde vlot en correct op een 1 box met enkele ontbrekende ingrediënten. Mijn melding was ook correct en vriendelijk. F*** Y** kwam er niet in voor, en dat is mijn inziens niet nodig om een probleem/vergissing te melden. Mijn inziens kan er weinig fout lopen bij opzeggen zolang van beide zijden de overeenkomst wordt nageleefd. Ik eet lekker en ontdek wekelijks nieuwe gerechten en smaken.
Dit artikel mag wel geupdate worden met een link naar de nieuwe strategische benadering van HelloFresh. Inmiddels is de bezem flink door het kantoor van HelloFresh gegaan. Wij van maaltijdbox.net horen veel goede verhalen over de service tegenwoordig.