Twinkle | Digital Commerce

‘HelloFresh winstgevend in Nederland en België’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:06

HelloFresh maakt winst in Nederland en België, stelt Benelux-directeur Maartje Frederiks. ‘Onze bedrijfscashflow over de eerste jaarhelft van 2014 én 2015 is positief. Dat is een primeur voor de groep. Ja, ik ben daar trots op.’

Frederiks zegt dat in de Belgische zakenkrant De Tijd. HelloFresh startte begin 2012 met de levering van maaltijdboxen in Nederland, België werd begin dit jaar aan het bezorggebied toegevoegd.

Vijf keer zoveel omzet
Onlangs heeft u op deze site kunnen lezen dat HelloFresh zijn totale omzet in het afgelopen halfjaar wist te vervijfvoudigen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De teller bleef staan op 112,5 miljoen euro. Dat is verliesgevende omzet, getuigde de flink negatieve marge van 17,9 procent:  

Marketingkosten
In HelloFresh’ recente cijferbericht (pdf) stond verder dat de startup flinke winst (15,7 procent) zou boeken als de marketingkosten buiten beschouwing worden gelaten. Daaruit volgt dat in het eerste halfjaar een kleine 40 miljoen euro aan marketing werd gespendeerd.

Zwarte cijfers
Alleen in de lage landen schrijft HelloFresh zwarte cijfers, aldus Frederiks. De omzetaanwas overcompenseert de marketinginspanningen die zijn gedaan om de groei mogelijk te maken, een ontwikkeling die à la Zalando ook op de andere markten moet worden doorgemaakt.