De omzet van Nederlandse online verkopers lag afgelopen november 24,3 procent hoger dan in november 2014. Trendbreuk: de webomzet van ondernemers die primair online verkopen, groeide harder dan die van de zogenoemde multi-channelers.
Met die laatste groep doelt het CBS op retailers uit de winkelstraat voor wie ‘de verkoop via het internet een nevenactiviteit is’. Zij profiteerden de laatste jaren vooral van de online bestedingsgroei.
Omslagpunt
In de maand voor Sinterklaas’ verjaardag is het beeld gekeerd; de groei van multi-channelers kwam uit op 22,8 procent, terwijl de internetverkopers een plus van 25,4 procent realiseerden. Gelet op de recordberichten van Bol.com en Coolblue wekt dat misschien geen verbazing.
Krimp door kalender
In november is de opgetelde online omzet met 24,3 procent gegroeid, in een overigens gekrompen totale detailhandelsmarkt; de bestedingen namen met 2,2 procent af. Dat heeft volgens het CBS deels te maken met de samenstelling van de koopdagen; november 2015 had een zaterdag minder en een maandag meer dan november 2014.
weer z'n niks zeggend bericht waar appels met peren worden vergeleken. Procentueel mag de pure online retailer dan misschien wel in november meer zijn gegroeid in absolute getallen gaat het vergelijk natuurlijk niet op. De online omzet in staat in geen verhouding tot de omzet in de reguliere bricks retail welke minimaal 3 keer zo hoog ligt zoniet nog veel hoger. 25,4% groeit op een omzet van 1 miljard of 22.8% op een omzet van 7.5 miljard maakt nogal een verschil. Daarnaast draaien bijna alle pure online retail players met geen of zware verliezen onderaan de streep. Logisch want zonder (verborgen) prijs acties kunnen ze het niet winnen van de gewone retailer. Zolang de ballon niet klapt prima, maar er komt een moment dat zit ie te vol en dan krijg je de volgende bubbel met alle gevolgen van dien.