Twinkle | Digital Commerce

'AI bepaalt toekomstbeeld search advertising'

2018-10-19
1000562
  • 0:52

Er is een verschuiving gaande op het gebied van search advertising. Niet alleen is er een stijging van het aantal betaalde zoekopdrachten op mobiel, ook worden technologieën zoals AI en Voice steeds belangrijker.

Dat blijkt uit de Search Advertising Study van IAB Nederland en DDMA, die is uitgevoerd door Deloitte. Volgens het onderzoeksrapport stijgt het aantal betaalde zoekopdrachten op mobiel aanzienlijk harder dan op desktop. Dit komt met name doordat mobiele clicks in waarde toenemen door betere mobiele conversie, attributie en metingen. Hierdoor verwachten de onderzoekers dat in de komende jaren met name adverteerders hun advertentiebudget op beide platformen gaan vergroten.

Groei markt

Uit het onderzoek blijkt dat alle respondenten de komst van Artificial Intelligence en machine learning bepalend vinden voor de groei van de search advertising-markt. Ook stelt het onderzoek dat er een verband is tussen de grootte van bedrijfsomzet en de prioriteit van automatisering. Hoe groter het bedrijf, hoe meer prioriteit.  

Het onderzoek is gehouden onder 86 search advertisingprofessionals en is hier te downloaden.