Goed nieuws voor voordeelzoekers en de ‘extreme couponers’ onder ons: de manier waarop we betalen voor onze producten gaat drastisch veranderen. Verrassend is dat we in deze social sphere teruggaan naar het verleden: ruilhandel is weer in de mode.
Door: gastblogger Emmeline Raab
Het ontstaan van een trend
‘Social Currency’ wordt in een rapport van Vivaldi Partners omschreven als: ‘De mate waarin consumenten bereid zijn informatie over een merk te delen met anderen’. Dit refereert dus eigenlijk aan de aloude mond-tot-mond reclame. Een merk wil niets liever dan dat er positief over hem wordt gepraat en in de interconnected wereld waarin we leven, spelen social media daarin de hoofdrol. Currency, oftewel valuta, is de waarde die bedrijven hangen aan de buzz, het rumoer dat rond hun merk ontstaat op social media.
U kunt volgens de nieuwste trend dus betalen voor producten door mensen in uw sociale netwerk te vertellen over het merk. Uw portemonnee kunt u voortaan thuis laten. Easy, non? Voor bedrijven kan zo’n actie ervoor zorgen dat de boodschap viraal gaat en dat levert flink wat extra publiciteit op.
Voorbeelden
Er zijn al originele voorbeelden te vinden van social currency campagnes, waarbij shares, likes, en mentions worden ingezet als betaalmiddel. Een paar opmerkelijke:
- De campagne van modekoning Marc Jacobs, die de deuren van een pop-up store opende, is misschien wel de opmerkelijkste. Tweets en Instagram posts met de speciale hashtag #MJDaisyChain golden als betaalmiddel voor Daisy-producten.
- Een eenvoudiger variant dan de Marc Jacobs-campagne werd gevoerd door Kellogg´s. Het bedrijf opende in Londen ‘The Kellogg´s Tweet Shop’, waar in ruil voor tweets gratis zakjes van de nieuwe Special K ontbijtgranen werden uitgedeeld.
- In september vorig jaar doken er geruchten op over een nieuwe Duitse online bank, waar het renteniveau afhankelijk is van het aantal Facebook likes.
Wat levert het de merken op?
Dat deze acties niet alleen voordeel opleveren voor de consument, mag duidelijk zijn. Het doel voor de organisaties voor social currency-campagnes is niet alleen een vergrote zichtbaarheid op social media, maar ook het uitbreiden van het aantal fans. User generated content versterkt immers de geloofwaardigheid van een merk of product.
Social currency zal alleen nog maar in waarde groeien, en de trend van de multichannel campagnes versterken. Daarbij is het een gemakkelijke en goedkope manier om deze social merkactivaties te testen bij een geselecteerde doelgroep. De resultaten stromen realtime binnen en de strategie kan hier direct op worden aangepast.
Emmeline Raab is digital marketing consultant bij Meltwater.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Social Currency: ruilhandel is weer in de mode
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.