Uit cijfers van het Duitse Statistischen Bundesamt blijkt dat de Duitse detailhandelsverkopen op afstand in 2015 harder groeiden dan in de tien jaar ervoor. Dat is mede te danken aan de algehele groei van de consumentenbestedingen.
In de eerste elf maanden van vorig jaar (december is nog niet meegenomen in de cijfers) lagen de totale detailhandelsbestedingen bij onze oosterburen 2,8 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. In onderstaande figuur op de site van Statista is te zien dat de groei sinds de laatste tien jaar in ieder geval nooit zo hoog is geweest:
Groeipiek
De uitgaven aan Versand- und Internet-Einzelhandel maakten afgelopen jaar dezelfde beweging naar boven, met een groeipiek van 9,1 procent. De verkopen op afstand groeiden dus ruim drie keer zo hard als de totale winkelbestedingen. Toch is de groei lang niet zo groot als die in ons land werd gemeten door het CBS; in de eerste drie kwartalen van 2015 namen de internetverkoper hier bijna twee keer zo hard toe (pdf).
Statista is niet de Duitse variant van het CBS, maar een commerciële partij. Het Duitse CBS heet Statistisches Bundesambt: https://www.destatis.de/DE/Startseite.html
@naamgenoot: bovenstaande cijfers komen wel van het Duitse Statistischen Bundesamt, alleen deze figuur stond op de site van Statista. Dat is inderdaad een commerciële onderzoekspartij. De tekst is aangepast, merci.
Duitsland is een stabiele groeimarkt en is voor veel Nederlandse ondernemers een enorm grote kans om de afzetmarkt te vergroten: 80 (!) miljoen inwoners, bij ons om de hoek!
*gaat direct opzoek naar een vertaler :)
Moet je wel in duitsland gaan zitten. De concurrentie is namelijk moordend en als je in Nederland zit heb je gelijk een btw-nadeel doordat je een hogere btw moet afdragen, met dank aan onze regering.