Twinkle | Digital Commerce

Ao.com op koers voor Nederlandse lancering

2017-05-27
180101
  • 1:32

Ao.com begint dit voorjaar met online verkoop aan Nederlandse consumenten, heeft de elektronicaverkoper bevestigd in een kwartaalbericht. Daarin staat dat de omzet in het laatst afgesloten kwartaal met 35 procent is gegroeid, mede dankzij de eerdere expansie naar Duitsland.

Ao.com kondigde zijn Nederlandse entree afgelopen november officieel aan. Coolblue, Media Markt en andere consumentenelektronicaverkopers krijgen er een concurrent bij in ons land. Net als Coolblue profileert Ao.com zich met een focus op klanttevredenheid. Het Britse bedrijf rapporteert Net Promotor Scores (NPS) van boven de 80 punten.

Customer experience
Ao.com (‘Appliances Online’) koppelt naar eigen zeggen onverslaanbare prijzen aan enorme assortimenten en uitstekende service. Het houdt van bestelling tot aflevering de regie over de customer experience (zie businessmodel). In de eerste helft van zijn boekjaar kwam de totale omzet uit op 375 miljoen euro. Dat is 22 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Omzettoename
Uit een korte verklaring (pdf) blijkt vandaag dat de omzet in het derde kwartaal (afgelopen september tot en met november) harder is gegroeid dan eerder dit boekjaar, met 35 procent. Ao.com noemt geen concrete aantallen, maar laat wel weten de inkomsten op de Britse thuismarkt met 24 procent zijn toegenomen. Duitsland, een jaar geleden de eerste expansiemarkt voor de pure player, droeg tot de sluiting van het kalenderjaar ongeveer 77 miljoen euro bij aan de omzet.

Nederland
Ao.com zinspeelde al eerder op een entree in ons land, maar heeft dat voornemen in november geconcretiseerd. Het bedrijf  liet weten (pdf) dat er in Utrecht een klein callcenter zal komen en een outbase; zo noemt Ao.com lokale hubs van waaruit veelverkochte producten snel kunnen worden geleverd. De Nederlandse online verkoopactiviteiten worden straks aangestuurd in Bergheim. Net over de grens bij Keulen verrijst ook een groot nieuw magazijn.