Twinkle | Digital Commerce

‘Gratis proefpakket’ aan banden

2017-11-11
180101
  • 1:22

RCM Cosmetics, dat zogenaamd gratis proefpakketten verstuurde waarvoor consumenten toch moesten betalen, geeft de betrokkenen geld terug. Volgens de ACM is het aantal meldingen over ongevraagde vervolgzendingen het laatste half jaar ‘aanzienlijk afgenomen’.

De ACM (Autoriteit Consument & Markt) riep afgelopen zomer bedrijven op het matje waarover ze veel signalen ontving via ConsuWijzer. Deze bedrijven boden onder de noemer van een ‘gratis’ proefpakket betaalde abonnementen aan voor scheermesjes, condooms, gezichtscrèmes, tandenbleekmiddelen, vitaminepillen of afslankproducten.

RCM Cosmetics
RCM Cosmetics was een van de aangesproken bedrijven. Consumenten bestelden er online een pakket met gellak of gezichtscrème. Als zij dat niet binnen 14 dagen terugstuurden, moesten ze er alsnog voor betalen. Het bedrijf stuurde vervolgens tenminste drie vervolgzendingen, waardoor de rekening opliep tot zo’n 150 euro.

Consumentenproblemen
Het onderzoeksdoelwit heeft de ACM inmiddels een toezegging gedaan: alle consumenten die geklaagd hebben bij RCM Cosmetics, de ACM of een consumentenorganisatie, krijgen nu geld terug of ze hoeven de nog openstaande rekening niet  te betalen. Dossiers die open stonden bij het incassobureau zijn gesloten. ‘Een mooi resultaat’, aldus ACM-bestuurder Anita Vegter: ‘ACM heeft verschillende instrumenten om consumentenproblemen op te lossen. In dit geval stemmen we in met een toezegging omdat de schade die consumenten hebben geleden hiermee wordt weggenomen.’

Verkoopactiviteiten gestaakt
Inmiddels zijn de online verkoopactiviteiten van RCM Cosmetics helemaal gestaakt. Volgens de ACM zijn meer bedrijven gestopt met hun handel, of ze hebben hun ‘schadelijke werkwijze’ aangepast. De autoriteit, die ook een consumentencampagne (‘Niet besteld? Geef geen geld’) opzette, benadrukt dat webshoppers goed moeten blijven nagaan of ze wel of niet hebben ingestemd met vervolgzendingen.