Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: ode aan de Bretonse streep

2017-05-27
180101
  • 1:32

Breizh World herwaardeert een klassieker. Oprichtster Nicole Hoefsmit besloot na dertien jaar aan het roer van damesmodelabel Anna Scott te hebben gestaan om een webwinkel in te richten voor deze historische streep.


Tekst: Marit Smits

‘Veel merken doen de Bretonse streep “erbij” als de mode daarom vraagt, maar ik concentreer mij er volledig op’, zegt Hoefsmit. ‘Het is ook zo’n mooi gegeven, met een geschiedenis die meer dan een eeuw teruggrijpt.’

De Bretonse streep komt uit het Franse Bretagne, waar de plaatselijke bevolking garen spon en shirts produceerde voor de Franse marine. ‘De 21 strepen op de trui zijn een ode aan Napoleon en zijn 21 heldhaftige overwinningen’, vertelt Hoefsmit. ‘Ook konden drenkelingen op zee sneller gevonden worden door het patroon.’ De webwinkel voor het merk Breizh World is nu een aantal maanden live. ‘Ik wilde een merk dat omnichannel gedistribueerd wordt en aan te sturen is met niets meer dan een telefoon en een laptop’, legt Hoefsmit uit. ‘In principe werk ik alleen, maar ik heb veel mensen uit verschillende disciplines ingeschakeld om me bij te staan voor het specialistische werk. Ieder z’n vak en met gedeelde krachten kom je verder.’

Ziel
Breizh.world moet volgens Hoefsmit over een jaar een stevige voet aan de grond hebben in Nederland. ‘De online verkoop moet dan lekker lopen. Het bouwen van een merk kost tijd. Je product snel wegzetten om direct omzet te genereren is dodelijk voor de ziel van je merk. Ik wil over een jaar met zeker tien topretailers een samenwerkingsverband hebben gerealiseerd. Daarna wil ik rustig aan doorbouwen en langzaam opstarten in andere landen. En over vijf jaar hoop ik eigen shops te hebben op vliegvelden. Het is niet voor niets Breizh World. Er zit veel ambitie in die naam.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2016.