Twinkle | Digital Commerce

'Give a shit'

2017-12-01
1400735
  • 2:21

Srprs.me is een van de snelst groeiende online reisverkopers van Nederland. Klanten weten wanneer ze op een korte vakantie gaan, alleen niet waar naartoe. ‘Ik wil spontaniteit terugbrengen in de wereld. Om te beginnen met reizen.’

Dat zei geestelijk vader Raymond Klompsma vanmiddag op het Social Service Congres. In Utrecht werd veel gesproken over chatbots, al dan niet aangedreven door kunstmatige intelligentie. Klompsma gooide het over een andere boeg, want ‘interacties met mensen zijn memorabel, interacties met robots en knoppen bijna nooit’. Natuurlijk meet hij ook veel en gebruikt hij de beschikbare technologie, maar de basis is menselijk. ‘Wat als je je klanten gewoon als vrienden behandelt?’

Thema

Vanuit de genoemde ambitie startte Klompsma in 2014 met Srprs.me. Het concept is even simpel als succesvol: kies een thema, zoals ‘City Tripping’ of ‘Broke’, benoem eventuele specifieke wensen (‘niet weer naar Barcelona’) en boek zoals je gewend bent.



Kraskaart

Belangrijk verschil is dat klanten niet weten waar de reis naartoe gaat. Ze worden na de boeking gekoppeld aan een eigen adviseur en kunnen op een persoonlijke pagina met sociale deelopties een klok zien aftellen. Een week voor vertrek wordt het weerbericht op de plaats van bestemming gedeeld. Nog wat dagen later valt een kraskaart in de bus die de locatie kan onthullen, in principe pas te gebruiken op het vliegveld. ‘Kan jij de verleiding tot die tijd weerstaan?

Srprs.me in Duitsland

Op deze manier stuurde Klompsma sinds de oprichting van Srprs.me al zeventigduizend mensen de lucht in, waarvan ongeveer de helft in dit jaar. Een boeking telt gemiddeld 2,2 reizigers en het gemiddelde boekingsbedrag ligt rond de zeshonderd euro. Daarmee moet de jaaromzet van het bedrijf richting de tien miljoen euro worden gezocht.

Srprs.me telt inmiddels ruim vijftig medewerkers en sloeg de vleugels uit naar de Belgische en Britse markt. ‘Duitsland volgt in het eerste kwartaal van komend jaar’, aldus de oprichter na zijn presentatie tegen Twinkle.

Trips op maat

Gevestigde partijen als KLM en Expedia probeerden ook reizigers te trekken met een verrassingsconcept, volgens Klompsma om leegblijvende stoelen en bedden te slijten. Srprs.me daarentegen maakt trips op maat naar inmiddels zestig Europese bestemmingen. Het bedrijf koopt niet vooraf in, boekt de tickets direct bij de luchtvaartmaatschappijen en de accommodaties bij beddenbanken. Omdat de klant voor het verrassingselement feitelijk een opslag betaalt, kan de jonge touroperator een boterham verdienen.

Tuurlijk, je kunt dit zo kopiëren beseft Klompsma, maar de vraag is hoe lang je het dan uithoudt. Srprs.me werkt met de genoemde persoonlijke consultants, bij wie klanten altijd terecht kunnen. Ze zijn scheutig met handgeschreven kaartjes naar klanten, en krijgen zelf veel ansichtkaarten terug bij wijze van dank. In voorkomende gevallen deelt Srprs.me ‘eerste biertjes van ons’ uit aan klanten, als vriendendienst. Give a shit is de essentie van Srprs.me’s klantenservice, vertelde de oprichter al aan de collega’s van CustomerFirst.

Mond-tot-mond

Blije reizigers zijn de motor achter de groei van het bedrijf, aldus Klompsma. ‘Zestig procent van onze klanten komt bij ons via mond-tot-mondreclame, onze NPS van 58 is daar de aanjager van.’