Twinkle | Digital Commerce

Alibaba zet zijn digitale tanden in Chinees nieuwjaar

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:35

Alibaba maakte zeven jaar geleden een heus shopfestijn van de Chinese Valentijnsdag (11/11), nu heeft het zijn tanden gezet in het Chinees nieuwjaar. De pure player pakt in de aanloop naar 8 februari groots uit met exclusieve deals en betrekt daar zijn internationale partners bij.

Waar Singles Day een shopdag is voor zogenoemde ‘netizens’, heeft het Ali Chinese New Year Shopping Festival als hoofddoel om boeren op het platteland meer lokale voedingsproducten te laten verkopen aan landgenoten in de steden. Daarvoor zet Alibaba onder andere zijn aparte Taobao-platform voor agrarische producten ‘Rural Taobao’ in, dat afgelopen zomer speciaal voor lokale partijen werd gelanceerd.

25 verschillende landen
Daarnaast profiteren Chinezen in de steden én op het platteland in de weken voor het nieuwjaar van kortingen van internationale spelers. Alibaba verkoopt straks voedingsmiddelen uit 25 verschillende landen op Rural Taobao, schrijft Alizila.

Landenpaviljoens
Ook worden de verkopers op Alibaba’s acht landenpaviljoens betrokken bij het shopfeest. Via Tmall Global verkopen vooral internationale supermarktketens hun voedingsproducten tegen een lagere prijs. Albert Heijn zegt in het Holland Paviljoen aanbiedingen te hebben voor onder andere muesli, cranberries, pruimen, en stroopwafels. Grote namen als Macy’s, Target en Costco zijn ook benaderd voor deelname.

Flinders gaat los
Woonwebwinkel Flinders zegt 'helemaal los te gaan' tijdens het Chinees nieuwjaar. 'Ons hero product is de Normann Copenhagen Thermoskan, deze wordt als "special deal" gepresenteerd, vertelt directeur Geert-Jan Smits aan Twinkle. 'We hebben vijfhonderd stuks van deze thermoskan ingekocht, speciaal voor CNY'.

Op 14 januari verschijnen de eerste koopjes op Alibaba’s websites. Het shopfestival gaat op 17 januari van start en duurt vijf dagen.

Fysieke showroom
Alibaba opende onlangs een fysieke showroom voor Tmall Global, waar tachtig Nederlandse partijen op verkopen. In het ‘Alibaba experience center’ in Beijing zijn artikelen van internationale spelers uitgestald, die via een aangehechte QR-code mobiel te bestellen zijn.