Twinkle | Digital Commerce

‘Sociale koopknoppen nog geen succes’

2017-05-27
180101
  • 1:41

Het is inmiddels ruim een jaar geleden dat Facebook en Twitter hun eerste buy buttons presenteerden. In het huidige holiday shopping season spelen de koopknoppen van deze en andere sociale media nog geen rol van betekenis.

Die conclusie trekt Re/code. Bij Facebook en Twitter zouden de koopknoppen lager op de prioriteitenlijst zijn beland. Het toonaangevende Amerikaanse tech-blog spreekt van een ‘een gebrek aan agressiviteit’ en van een ‘degradatie tot nevenprojecten’. De drie genoemde bedrijven gingen niet in op Re/code’s verzoek om verkoopaantallen te verstrekken.

Buyable Pins
Het kopen op Pinterest, het medium waarvan wordt gezegd dat het de grootste social commerce potentie heeft, lijkt vooralsnog ook niet aan te slaan. Volgens een grote niet bij naam genoemde launch partner zouden nog geen tien orders per dag binnenkomen via de Buyable Pins. Ook veel andere van de ruim tienduizend participerende merchants - Macy’s, Nordstrom en Neiman Marcus doen bijvoorbeeld mee - zijn nog niet overtuigd volgens Re/code.

Theorie versus praktijk
De theoretische potentie van koopknoppen is groot, maar Facebook en Twitter zouden al snel hebben gemerkt dat het gebruik in de praktijk tegenvalt. Facebook spreekt nog steeds over een bèta-test. Het bedrijf geeft Re/code te kennen dat advertentieverkoop de top retail-related priority is. Twitter heeft onlangs stappen gezet om zijn buy button breder beschikbaar te maken, maar de vraag is hoeveel prioriteit de nieuwe ceo Jack Dorsey er aan geeft. Op dit moment komen ook de meest fervente Amerikaanse twitteraars nog maar zelden of nooit een e-commerce tweet tegen.

Nog niet hot
Re/code sluit af: ‘For now, Buy buttons won’t be the e-commerce industry’s hot thing this holiday season. And if they’re not by next season, it might be time to close up shop.’
 
Lees ook: