Twinkle | Digital Commerce

Facebook test koopknop

2017-05-27
180101
  • 1:09

Facebook test een koopknop voor in advertenties op het sociale netwerk. Bedrijven kunnen hiermee consumenten verleiden een product direct in Facebook aan te schaffen.

De nieuwe feature wordt aangekondigd in Facebook’s eigen nieuwsblog. Het social mediabedrijf heeft een aantal kleine en middelgrote Amerikaanse ondernemingen geselecteerd waarmee het de koopknop wil testen.

Betaalinformatie
De advertenties met koopknop verschijnen in de news feed en op de eigen pagina’s van de deelnemende bedrijven. Zowel op de desktop als op mobiele apparaten is het mogelijk om te kopen, ‘zonder Facebook te verlaten’, meldt het social mediumbedrijf. Facebook laat weten geen creditcard- of pingegevens van kopers te delen met andere adverteerders in het programma. ‘Mensen kunnen ook zelf beslissen of zij hun betaalinformatie willen opslaan voor latere aankopen.’

Social media en commerce
Het was slechts een kwestie van tijd voor Facebook zich ook op commerce zou gaan richten. Indirecte concurrent Twitter test sinds begin juli samen met retailpartner Fancy.com een koopknop in tweets. De commerce mogelijkheid is alleen te zien in de Amerikaanse mobiele app van Twitter. Pinterest is ondertussen op zoek naar retailpartijen die gebruik willen maken van ‘promoted pins’. Promoted pins zijn advertenties in de vorm van pins die tussen de zoekresultaten op Pinterest.com worden geplaatst. Webwinkeliers kunnen met deze advertenties extra traffic naar hun website genereren. Er is (nog) geen koopknop in deze pins te vinden.