Twinkle | Digital Commerce

Mango drukt geen catalogi meer

2017-11-08
180101
  • 1:00

Mango zal geen papieren catalogi meer drukken om collecties aan de man te brengen. De Spaanse modeketen verlegt de focus ook communicatief naar het online kanaal, waar nu ongeveer 10 procent van de omzet vandaan komt.

Mango heeft een nieuwe strategische koers uitgestippeld. Snelheid is key, het online kanaal krijgt 'major commitment'. Vanaf februari zullen er iedere twee weken nieuwe collecties in de (virtuele) schappen hangen.

Mango's online content wordt elke paar weken vernieuwd en maandelijks gaan er nieuwe reclamecampagnes lopen. Een papieren catalogus, waarvan er 22 miljoen op jaarbasis werden verspreid, past niet bij deze dynamiek.

Webomzet in de lift
Mango heeft 2.700 winkels in 109 landen. Het concern boekt inmiddels ongeveer een tiende van zijn omzet online, bleek uit de laatste jaarcijfers. In een jaar tijd nam de webomzet met bijna de helft toe, om uit te komen op 183 miljoen euro.

Zalando en Amazon
Mango’s bezorgterrein besloeg afgelopen zomer 76 landen en nog steeds worden nieuwe online markten toegevoegd. Om de afzet te vergroten, sloot Mango strategische allianties met Zalando en Amazon.