Twinkle | Digital Commerce

IProspect: ‘Traditionele merken steeds beter vindbaar’

2017-05-27
180101
  • 1:14

Merken met een fysieke oorsprong komen steeds meer bovendrijven in de zoekresultaten van Google. Die conclusie trekt iProspect uit de SEO Benchmark 2015. Het bureau bracht opnieuw de ‘relatieve vindbaarheid’ van websites per branche in beeld.

Voor de negende keer nam iProspect (aanvankelijk onder de vlag van Checkit) de vindbaarheid van grote Nederlandse websites onder de loep. Het resultaat is een schatting van het ‘vindbaarheidsaandeel’ van websites in hun categorie. IProspect definieerde 14 branches en keek onder andere naar de vindbaarheid van partijen uit de Twinkle100.

Best vindbaar
Hieronder vindt u de verschillende branches en de 14 bijbehorende ‘winnaars’.

Zalando
Zalando komt opnieuw als beste uit de bus in de categorie fashion, maar de dominantie is niet meer zo groot als vorig jaar. Het aandeel bedraagt 10,5 procent (zie hieronder), versus 12,8 procent in 2014. Fashionchick scoort opnieuw een tweede plek, wel met een groter vindbaarheidsaandeel dan de 4,4 procent van vorig jaar.

Uit het e-book over de SEO Benchmark 2015:

Traditionele spelers
In het e-book (pdf) van iProspect is per branche de top 10 met het hoogste verkeer terug te vinden. Overall concludeert het bureau dat zich relatief veel traditionele spelers (begonnen met fysieke filialen) bevinden zich in de top 10. 'Dit lijkt te bevestigen dat het belang van SEO begint door te dringen. Er wordt meer budget vrijgemaakt voor goede content, optimalisatie en online strategie.'