Twinkle | Digital Commerce

Belgische shops veroveren iets grotere plek op eigen markt

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:10

Belgische webwinkels krijgen langzaamaan een groter aandeel in de totale e-commerce omzet in België. Wel gaat nog steeds 72 procent (vorig jaar 75 procent) van de inkomsten naar de shops van buitenlandse partijen, vooral uit Nederland, Frankrijk en Duitsland.

Dat blijkt uit de tweede uitgave van de BeShopping100, met daarin de naar omzet grootste online verkopers in België in boekjaar 2014-2015. Belangenvereniging BeCommerce is initiatiefnemer van de lijst.

Amazon, 3Suisses en Bol.com
Amazon, 3 Suisses en Bol.com bezetten de respectievelijk eerste, tweede en derde plaats. Nieuw in de rangorde is AliExpress, dat zelfs de laatste plek in de top 10 weet te bemachtigen.

Verdubbeling
In totaal zetten de honderd grootste e-commerce spelers in België 2,6 miljard euro om. Dit is meer dan een verdubbeling van de 1,1 miljard euro in het gerekende boekjaar 2013-2014. Zo’n 24 procent van de Belgen kocht in puur Belgische webwinkels, een kleine daling van 26 procent vorig jaar.

Top 25
Van de 25 grootste spelers in de BeShopping100 boekten de webwinkels IceWatch, Belgianshop en Bieresgourmet de meeste omzet in het buitenland. De webwinkels in deze lijst worden voornamelijk (82 procent) door internationale consumenten bezocht. Dit aandeel is groeiende, van 78 procent vorig jaar. De meeste buitenlandse bezoekers komen uit Frankrijk, de VS, Groot-Brittannië, Duitsland en Nederland.