Twinkle | Digital Commerce

Hoe retargeting uw webwinkel kan helpen groeien

2017-05-27
180101
  • 4:27

Nieuwe bezoekers van uw webwinkel verlaten de site soms zonder een aankoop te doen. In principe is deze bezoeker al geïnteresseerd in uw producten of diensten, dus na verlating is het zaak om hem weer terug te halen en te laten kopen. Waarom zou u retargeting inzetten?

Tekst: Leo van Dijk

Uit onderzoek van Ve Interactive blijkt dat gemiddeld 78 procent van uw bezoekers de webshop verlaat zonder iets te kopen. De oplossing voor dit probleem is retargeting. Bezoekers die uw webshop hebben bekeken, worden opnieuw bereikt via dynamische banners op websites van derden, wat een positieve invloed heeft op uw conversies.

Hoe gaat retargeting in z’n werk?
Via een smart pixel in de code van uw website kunnen bezoekers herkend worden. Op deze manier kunt u verschillende soorten bezoekers identificeren. Zo kan er precies worden vastgelegd in welke fase de bezoeker uw website verlaten heeft. Een bezoeker die al iets in zijn winkelwagentje heeft gedaan is een stuk verder in het aankoopproces dan iemand die alleen op de homepage heeft rondgekeken. Deze verschillende type bezoekers kunt u in bepaalde segmenten plaatsen zodat u ze ook op een andere manier kunt benaderen. Verderop in dit artikel geef ik een aantal duidelijke tips met betrekking tot het toespitsen op verschillende segmenten van afgehaakte bezoekers. Met deze tips zal de relevantie van uw campagne een stuk groter worden.

De manier waarop bannerruimte verhandeld wordt is in de loop van de jaren veranderd. Vroeger gebeurde dit ‘handmatig’, waarbij een online marketeer contact had met de salesafdeling van een online uitgever. Telefonisch of per email werden er dan afspraken gemaakt over de kosten, aantallen, facturatie, plaatsing en aanlevering. Dit hele inkoopproces is totaal veranderd sinds de komst van Real Time Bidding: momenteel kan advertentieruimte volledig geautomatiseerd ingekocht worden bij alle grote website-exploitanten en -exchanges over de hele wereld. Als u benieuwd bent hoe dit proces precies verloopt, lees dan dit artikel over real time bidding en prospecting. Onderstaande afbeelding visualiseert de manier waarop retargeting in z’n werk gaat.

Retargeting vs remarketing
De term retargeting wordt vaak in dezelfde context gebruikt als remarketing. Deze twee termen hebben zeker met elkaar te maken, aangezien ze elkaar heel goed kunnen aanvullen, maar er zijn ook verschillen. De verwarring is waarschijnlijk ontstaan, omdat Google de term gebruikt in combinatie met zijn eigen advertentieveiling en ad exchange. Andere partijen, zoals Ve Interactive, gebruiken voor deze methode de term retargeting.

Remarketing is een methode waarbij geprobeerd wordt om potentiële klanten via e-mail opnieuw te benaderen nadat ze al eens op de website zijn geweest en geen aankoop hebben gedaan. Via een remarketingmail kunt u de aandacht van deze potentiële klanten trekken door ze bijvoorbeeld een speciale aanbieding te doen. Het is erg belangrijk om het juiste moment van het versturen van de e-mail te kiezen. Wilt u meer weten over de precieze verschillen tussen retargeting en remarketing, lees dan dit artikel.

Voordelen van retargeting
Retargeting campagnes zijn erg effectief omdat u zeer gericht adverteert. De groep waar u uzelf op richt heeft al eerder interesse getoond en daar kunt u via deze methode goed gebruik van maken. Op het moment dat een potentiële klant afhaakt bij het afrekenen, kan dit om meerdere redenen zijn; hij ziet  bijvoorbeeld verborgen verzendkosten of hij is snel afgeleid. Dit filmpje illustreert op een zeer grappige manier wat er allemaal mis kan zijn in de checkout van uw website. Wat zijn precies de voordelen van retargeting?-

- Advertenties die gericht zijn op het gedrag van verlaten bezoekers kunnen voor wel twee keer meer conversie zorgen;
- Retargeting campagnes kunnen uw naamsbekendheid verhogen;
- Ze kunnen het terugkerende bezoekerspercentage verhogen;
- Met retargeting heeft u de mogelijkheid tot cross-/up selling;
- U kunt websiteverlaters op een persoonlijke manier benaderen door een relevante banner te tonen.

Tips voor een succesvolle retargeting campagne
1. Zorg dat de inhoud van de advertentie relevant is voor de klant
Dit klinkt vanzelfsprekend, maar het presenteren van verkeerde advertentie-inhoud kan al uw inspanningen om verloren bezoekers terug te halen ondermijnen. Het tonen van irrelevante advertenties kan al voor irritaties zorgen, maar als u advertenties toont met producten die de klant al heeft gekocht, wordt de relatie met uw klant pas echt ernstig verstoord.

2. Controleer hoe vaak een advertentie wordt weergegeven
Het gebeurt vaak: de transactie is bijna rond, maar de klant wil toch nog even nadenken. Retargeting kan dan zeker helpen; de klant wordt herinnerd aan wat uw webshop te bieden heeft. U moet hierin niet doorslaan. Het spammen van de verloren bezoeker kan de gebruikerservaring verstoren en laat een negatieve indruk achter. Het inzetten van een frequency cap die bepaalt hoeveel advertenties worden getoond aan elke gebruiker, zorgt ervoor dat de impressie een positieve indruk achterlaat.

3. Besteed aandacht aan het design van uw advertentie
Bij het ontwerpen van al uw marketingmateriaal (webwinkel, logo, etc.) denkt u aan uw imago. Probeer dit ook in het design van uw advertenties. Een slecht ontworpen display advertentie kan zeker voor imagoschade zorgen.

Zijn er ook valkuilen bij retargeting?
Uiteraard. Zie hieronder met welke punten u zeker rekening dient te houden.

- Zoals eerder gezegd: toon geen advertenties van een product dat een verlaten bezoeker al heeft gekocht. Zorg ervoor dat u in uw retargetingvoorwaarden opneemt dat u deze bezoekers uitsluit bij het tonen van deze advertenties.

- Meet uw retargeting campagnes goed en kijk wat er wel en niet werkt. Stel, u werkt met kortingen waarbij u na drie dagen 15 procent korting geeft op een bepaald product en na een week 30 procent. Na hoeveel dagen werkt welk percentage van korting het beste? Deze informatie kunt u goed inzetten bij volgende retargeting campagnes.

- Voor beginners is de kans aanwezig om het overzicht te verliezen. Daarom is het goed om een externe partij met veel ervaring hiervoor in te schakelen.

Leo van Dijk is senior digital consultant bij Ve Interactive Benelux.