Twinkle | Digital Commerce

Jet.com verandert business model alweer

2017-05-27
180101
  • 1:28

Minder dan drie maanden na de lancering verandert koopjessite Jet.com zijn businessmodel. Het platform wordt nu gratis toegankelijk voor iedereen, wat betekent dat de 50 dollar fee die jaarlijks betaald moest worden om gebruik te maken van zeer lage productprijzen wordt geschrapt.

Jet.com wil zijn inkomsten nu vooral halen uit een commissie voor retailers. De aangesloten partijen betalen gemiddeld 15 procent over de prijs van elk verkocht product. De fee hangt af van welk soort artikel de retailer op Jet.com verkoopt.

Game changer
Volgens Sucharita Mulpuru, analist van Forrester Research, is het schrappen van de consumenten fee geen enorme game changer. ‘Jet.com had leden nog niet om een betaling van het lidmaatschap gevraagd. Het platform kan in de toekomst altijd nog kiezen voor een gesloten constructie’, zegt zij tegen Internet Retailer.

Jet.com
Jet.com werkt als een marktplaats waarop andere partijen hun goederen tegen hoge kortingen kunnen slijten. Consumenten kunnen de hoogte van kortingen deels zelf bepalen, door bestellingen te combineren of de verzender extra levertijd te gunnen. In juli waren de prijzen die Jet.com rekende voor artikel gemiddeld 9 procent lager dan bij Amazon en 6 procent lager dan bij Walmart.

Half miljard dollar waard
Jet.com was dankzij investeringen (van onder andere Alibaba) vóór de lancering al een half miljard dollar waard. Het bedrijf werd door BloombergBusiness omschreven als ‘one of the biggest bets in the history of online retail’.

Woede van retailers
In augustus haalde het platform zich de woede op de hals van een aantal grote Amerikaanse retailers toen het webshoppers cashback gaf bij aankopen op hun websites. Amazon, Home Depot, Macy’s en Wal-Mart distantieerden zich daarom van de nieuwe e-commerce speler.

Lees ook: ‘Crowdfox gemiddeld 10 procent goedkoper dan Amazon’ (11 september 2015)