Twinkle | Digital Commerce

Jet.com voor lancering al ruim half miljard waard

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:21
Online groothandel Jet.com heeft opnieuw een investering gekregen, van 140 miljoen dollar. Daarmee is de start-up nog voor zijn lancering al ongeveer 590 miljoen dollar (521 miljoen euro) waard. Jet.com werkt met een abonnementsmodel.

Vorig jaar ontving het Amerikaanse bedrijf van oud-Quidsi-oprichter Marc Lore al 80 miljoen dollar aan groeigeld. De lancering van Jet.com, dat door BloombergBusiness wordt omschreven als ‘one of the biggest bets in the history of online retail’, staat voor begin dit jaar gepland.

Marktplaats
In ruil voor het entreegeld van 50 dollar per jaar stelt Jet.com prijzen in het vooruitzicht die 10 tot 15 procent lager liggen dan elders online, zo meldt The Wall Street Journnal. Het platform werkt als een marktplaats waarop andere partijen hun goederen kunnen slijten. Klanten kunnen de hoogte van kortingen deels zelf bepalen, door bestellingen te combineren of de verzender extra levertijd te gunnen.

Concurrentie
Jet.com wil met zijn lage prijzen vooral gaan concurreren met Amazon, dat het abonnement Amazon Prime inzet om producten snel bij de consument te krijgen. Online groothandel Jet.com zet in op verkopers die zich dichtbij de klant bevinden en daardoor goedkoop kunnen verzenden, in combinatie met de lagere prijs voor producten.

Moeilijk verdienmodel
Een risicovol verdienmodel, zo schrijft The Wall Street Journal. Om de omzet te laten stijgen zal Jet.com continu nieuwe leden moeten aantrekken. Ook zal het moeilijk zijn om merken en retailers te overtuigen om (tegen een commissie) deel te nemen aan het gesloten Jet.com, terwijl zij klanten aan kunnen trekken via hun eigen webshop en het openbare Amazon.com.