Twinkle | Digital Commerce

Big data cruciaal in boodschappenmandje van de toekomst

2017-11-11
180101
  • 1:27

Nederlanders doen ongeveer een vijfde van hun boodschappen in 2030 online, aldus de Rabobank in een nieuw rapport (pdf). Ongeveer duizend van de huidige supermarkten zal daardoor verdwijnen. Aanpassingsvermogen is doorslaggevend volgens de bank.

Rabobank voorspelt dat de verschuiving van offline naar online boodschappen doen de komende jaren gepaard gaat met een evenredige afkalving van het aantal supermarkten; in 2030 zullen er volgens de bank nog altijd zo’n vierduizend van zijn in ons land.

Alibaba, Amazon en Google
De concurrentie komt niet alleen van de nu bekende partijen in het supermarktlandschap, de afgelopen jaren al verbreed met online spelers als HelloFresh en Picnic, maar ook van online giganten als Alibaba, Amazon en Google. Zij strijden met andere verdienmodellen, waarin big data een sleutelrol vervullen.

Tegen of onder de kostprijs
Boodschappenmandjes vertellen veel meer over consumenten dan hun eetvoorkeuren alleen. Ze zeggen ook iets over onder andere gezinssamenstelling, inkomen, merkloyaliteit en productcombinaties. Die data vertegenwoordigen waarde, aldus de Rabobank: ‘Het is niet ondenkbaar dat een partij als Amazon, Google of een nieuwe speler de boodschappen tegen of zelfs onder kostprijs aanbiedt om vervolgens de winst te boeken op de verkoop van consumentendata aan allerlei leveranciers.’

Snel schakelen
Supermarktketens zullen volgens Rabobank snel moeten schakelen om bij te blijven. De enige zekerheid is dat alles verandert. ‘Een goede locatie, een hyperefficiënte operatie en daardoor lage prijzen waren nog maar vijf jaar geleden de belangrijkste succesfactoren voor een supermarkt. Vandaag de dag red je het daar niet meer mee.’
 
Lees ook: