De BAS Group is failliet verklaard. Dat heeft curator Jan Padberg gisteren aan het personeel van dochterketens Dixons, MyCom en iCentre laten weten. De holding zou volgens hem een snelle doorstart kunnen maken, de webwinkels en fysieke filialen zouden daarom open blijven.
Op Dixons.nl, Mycom.nl en Icentre.nl kan gewoon nog besteld worden. Hier wordt ook geen melding gemaakt van het faillissement. De curator was vanochtend niet bereikbaar voor commentaar op het beleid rond de online winkels. Het lijkt er op dat deze, net als de fysieke vestigingen, gewoon openblijven.
Uitstel van betaling
De Bas Group, die de groeiende online concurrentie de afgelopen decennia goed het hoofd wist te bieden, vroeg twee weken geleden uitstel van betaling aan. Er is naar eigen zeggen 'onverminderd vertrouwen in een succesvolle toekomst van de onderneming'.
Steven Bakker
Oprichter Steven Bakker, die eerder dit jaar afscheid nam als ceo van de BAS Group, nam vorige week in overweging om terug te keren naar zijn kindje. Dat doet hij niet, meldde hij vrijdag. Het is onbekend of hij betrokken wordt bij de gesprekken voor een doorstart van de holding.
Strategie van een dinosaurus
Bakker werd in april opgevolgd (ad interim) door Peter Brussel, voormalig algemeen directeur van BCC. Hij geeft leiding aan ongeveer twaalfhonderd mensen. Marco Heestermans, tot een half jaar geleden als retaildirecteur in dienst bij de Bas Group, heeft zich in De Telegraaf negatief uitgelaten over Brussels 'strategie van een dinosaurus' (Blendle). 'Alle vernieuwing, ook online, is stopgezet. De nadruk ligt op kostenbesparing in plaats van investeren. De koers is weer helemaal van een traditionele winkelketen.'
De BAS Group bezet de 31e plek in de Twinkle100.
Het is niet makkelijk hoor, vandaag de dag als retailer. Zeker niet wanneer je zowel off-line als online de ballen in de lucht moet zien te houden. Ik heb de laatste jaren ook veel positieve geluiden gehoord over de BAS Group. Ik weet niet hoe toen precies de vlag erbij hing, wel kun je constateren dat in retailland het succes van vandaag niet het succes van morgen hoeft te zijn. Ik hoop dat er nog een doorstart mogelijk is, de merknamen vragen daar wel om maar het vinden van de juiste doorstartvorm zal de grote vraag zijn. Sterkte + succes aan allen in ieder geval!