Twinkle | Digital Commerce

'Retailsector lijkt tempo te verliezen'

2017-11-08
180101
  • 2:56

Branchevereniging INretail is gematigd positief over de aantrekkende retailverkopen, maar vindt dat de non-food detailhandel ‘eerder tempo lijkt te verliezen, dan dat die aansluiting vindt bij de kleine groep early adopters’.

Tijdens een persbijeenkomst vanmiddag presenteerde INretail, de branchevereniging voor retailers in wonen, mode, schoenen en sport, de cijfers van de eerste zeven maanden van dit jaar. Woonwinkels kregen te maken met de grootste groei, tot en met juli steeg de omzet met gemiddeld 12,6 procent, vergeleken met 2014. Schoenenwinkels deden het qua omzet gemiddeld 1,9 procent beter in die periode, terwijl de sportdetailhandel net als vorig jaar de omzet met 0,2 procent zag teruglopen. De omzet in fashion retail loopt volgens gegevens uit de INretail/GfK fashionscan nog 2,6 procent achter op vorig jaar.

Fashionbranche moet gaan ondernemen
Edwin Belt, branchespecialist Mode bij de vereniging, ziet in de groei van online spelers een een uitdaging voor de gevestigde fashionretailers. Als voorbeeld noemde hij de Twinkle100-speler Vente-Exclusive.com, een besloten site met 1,5 miljoen leden en een omzet van 68 miljoen euro. ‘Dat zijn heel goede initiatieven, maar we hebben er geen grip op. En gevestigde spelers hebben er geen antwoord op.’ Hij sprak over ‘lefgozers’ en ‘dwarsdenkers’ die steeds meer omzet afsnoepen van de bestaande retailers. ‘Die nieuwkomers ondernemen zoals ondernemen bedoeld is.'

Verder is het duidelijk dat omnichannel te toekomst heeft 'en dat een winkelomgeving niet alleen over verkoop gaat: daar gebeurt wat. Dat gaat verder dan het aanbieden van een kopje koffie of een glas prosecco.’ Technieken waarbij de voorraad transparanter wordt gemaakt noemt hij 'onmisbaar' voor de toekomst van de moderetail.

Online kanaal uitdaging woonbranche
De woonbranche heeft het zwaar gehad. Tussen 2005 en 2014 is het een kwart van zijn omzet kwijtgeraakt. Het aantal winkels is gedaald, maar niet evenredig aan de omzet. In 2015 heeft de branche dik geplust (gemiddeld 12,6 procent). Van de bestedingen in de woonbranche verloopt 8 procent via het online kanaal. Maar dat gaat groeien naar 20 tot 25 procent, verwacht Bert-Jan van de Stelt, branchespecialist Wonen bij INretail. De uitdaging voor de woonretailers is om relatieve nieuwkomers als Bol.com, Flinders en Westwing bij te benen of te overtreffen. Beschikbaarheid van de producten en snelle levering is daarbij cruciaal. De woonbranche zal ook rekening moeten houden met de afnemende behoefte van de consument om spullen in eigendom te hebben. ‘Je zou kunnen denken aan het leasen van een bank, die je na drie jaar kunt inruilen voor een nieuwe.’

Schoenenwinkels met failliet model
De traditionele schoenenwinkels worden door specialist Dave Quadvlieg neergezet als een trage en oudewetse branche met een 'failliet model'. ‘Als je nu moet gaan voororderen voor de zomer, zoals traditioneel gebeurt, speel je Russisch roulette. Schoenenwinkels moeten gaan samenwerken met leveranciers en informatie delen. Dat hebben ze nooit gedaan, maar fabrikanten reageren daar nu op door zelf een winkel te openen. Het gaat ze anders gewoon te traag.’ Ook de online schoenenverkopers hebben een flinke voorsprong. ‘Er gaat gigantisch veel geld om in dat kanaal.’ De sportbranche, ook een specialisme van Quadvlieg, heeft vooral te maken met de dominantie van merken. Die bepalen zelf wie hun producten wel of niet mag verkopen. ‘Adidas is in omzet met 15 procent geplust, waar de sportzaken hun omzet nog steeds licht zien teruglopen. Merken als Adidas trekken hun eigen plan, zij bepalen de verkoop en zij maken de keuzes.’

Onderzoek
INretail concludeert dat structurele veranderingen van veel meer invloed zijn op de toekomst van winkels dan de conjuncturele (op dit moment positieve) groei. Daarom is het een onderzoek gestart naar kansrijke businessmodellen die passen bij de veranderingen die gaande zijn in non-food retail. Het onderzoek – waaraan ook Thuiswinkel.org meewerkt – wordt op 23 november gepresenteerd tijdens het jaarlijkse event van INretail.