De online retailbestedingen in Nederland lagen afgelopen juli 20 procent hoger dan in juli vorig jaar. Opnieuw groeide de digitale omzet van fysieke winkeliers harder dan die van pure webverkopers. Dat rapporteert het Centraal Bureau voor de Statistiek.
‘Omzet detailhandel groeit opnieuw’, kopt het CBS vanochtend boven een bericht over de Nederlandse detailhandelsbestedingen. Ze namen over alle kanalen met 3,2 procent toe. Het volume lag 3,4 procent hoger dan in juli, 2014, de prijzen een fractie (0,2 procent) lager. ‘Met de omzetstijging zet de overwegend positieve trend van de eerste twee kwartalen van 2015 door’, aldus het CBS.
De groei is vooral groot in non-food:
Daarbinnen boeren met name winkeliers in woninginrichting goed:
Online verkopen
De goede overall cijfers zijn mede te danken aan de online verkopen in juli. Het CBS daarover: ‘De omzet die de detailhandel via het internet behaalde was 20,0 procent hoger. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 22,7 procent. De webwinkels zetten 18,3 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet.’
Groeiverschil slinkt
De totale groei van de online bestedingen lag in juli lager dan in juni (28,1 procent). Het groeiverschil tussen de ‘multi-channelers’ en de ‘webwinkels’ (toen nog 34,6 procent versus 23,2 procent) is wel afgenomen. Het CBS noemt in zijn retailrapportages geen concrete omzetbedragen, alleen percentages.
Lees ook: CBS: bijna 8 miljoen ‘frequente e-shoppers’ in Nederland (24 juli 2015)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
CBS: 20 procent groei voor webwinkels in juli
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.