Twinkle | Digital Commerce

Online verkoop stuwt grootste groei detailhandel in zeven jaar

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:32

Mede dankzij een enorme groei van de online bestedingen, met 28,1 procent volgens het CBS, noteerde de Nederlandse detailhandel een topmaand in juni. De totale omzet lag 4,7 procent hoger dan in juni vorig jaar, de grootste groei sinds de zomer van 2008.

Kort daarna zetten de financiële en economische crisis een rem op de consumentenuitgaven. De groei van de online verkopen kon het verlies aan fysieke winkelbestedingen niet compenseren.

Lagere prijzen, meer verkopen
Jarenlang stegen de prijzen, maar niet genoeg om de volumedalingen goed te maken. Inmiddels is het andersom; de prijzen lagen afgelopen juni 0,4 procent lager dan een jaar ervoor, terwijl het verkoopvolume met 5,1 procent toenam, resulterend in een omzetgroei van de genoemde 4,7 procent. Non-food retailers noteerden zelfs een omzettoename van 6 procent:

Winkels in woninginrichtingartikelen boerden het best, terwijl winkels in elektronica en huishoudelijke artikelen nog omzet inleverden (meer gedetailleerde info hier).

Online groeimotor
De online verkopen zijn een belangrijke groeimotor. Het CBS, dat geen concrete omzetbedragen noemt, rapporteert vanochtend een online bestedingstoename van 28,1 procent in juni. ‘Dit is aanzienlijk meer dan in mei, toen de omzetstijging 12,2 procent bedroeg. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via internet een nevenactiviteit is groeide met 34,6 procent en de omzet van webwinkels met 23,2 procent. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet.’

Anders dan in UK en Duitsland
Retailers uit de Nederlandse winkelstraat, ‘multi-channelers’ in de rapportages van het CBS, profiteren dus het hardst van de groei van de online consumentenbestedingen. Het beeld verschilt van dat in Engeland en Duitsland, waar respectievelijk pure players terrein winnen en tekenen van online winkelverzadiging worden waargenomen.

Lees ook: