Twinkle | Digital Commerce

SubcoPartners: ‘Nieuwe bezorgproblemen doemen op’

2017-11-11
180101
  • 1:39

Stakingen van pakketbezorgers domineerden een maand geleden het nieuws. PostNL voert momenteel gesprekken met zogenoemde subcontractors over hun arbeidsvoorwaarden. Maurice Jacobs van belangenclub SubcoPartners verwacht nieuwe bezorgproblemen.

In dienst komen of 10 procent extra loon. Dat is grofweg het aanbod dat PostNL deze dagen bespreekt met zelfstandige pakketchauffeurs. ‘PostNL zal opnieuw vertellen dat ze het zo goed met hen voor hebben, terwijl ze gewoon zo goedkoop mogelijk uit willen zijn’, aldus Jacobs. ‘Wat ik subcontractors aanraad? In dienst treden is een optie, maar dat willen of kunnen veel subcontractors niet. Waarom zou je in dienst gaan bij een partij die je jarenlang heeft uitgeknepen? En die zijn eigen personeel niet beter behandelt?’

Behalve niet willen is er dus ook niet kunnen, aldus Jacobs. Aan Twinkle legt hij uit: ‘Als subcontractors stoppen met hun eigen bedrijf, hebben ze meestal schulden die ze moeten aflossen. Denk aan btw en inkomstenbelasting.’

Zelfstandig blijven
Vele honderden zelfstandige pakketchauffeurs hebben geen andere keus dan zelfstandig te blijven, schetst de voorzitter van SubcoPartners. Hij verwacht dat de meesten van hen in individuele gesprekken met PostNL overstag gaan en tekenen voor 10 procent extra loon. ‘Dat kan nu nog wel even uit, maar binnenkort zeker niet meer. Vanaf 1 januari moeten chauffeurs in Nederland en België een Eurovergunning hebben. Iedere subcontractor moet dan iemand hebben die hem kan vervangen, die zelfs bij hem in loondienst moet zijn. Dat heeft natuurlijk zijn prijs. Daar komt bij dat veel chauffeurs geen geld hebben voor de vereiste opleiding. Om zo’n vergunning te krijgen wordt ook nog je kredietwaardigheid getoetst.’

Honderden routes
Jacobs herhaalt dat subcontractors van PostNL er minimaal 25 procent bij moeten krijgen om het hoofd boven water te kunnen houden. ‘PostNL heeft chauffeurs zonder vergunning al verschillende keren laten weten dat ze voor 1 oktober een opzegging van de vervoersovereenkomst zullen ontvangen, die per 1 januari ingaat. Tot vijfhonderd routes worden niet meer ingevuld als chauffeurs noodgedwongen moeten stoppen. Dan blijven er heel veel pakjes liggen, daar hoeven we niet voor te staken.’