Ongeveer een kwart van de Nederlandse bevolking leeft met een beperking, zoals een visuele, motorische of cognitieve uitdaging, of laaggeletterdheid. Om iedereen volwaardig te laten deelnemen aan de maatschappij, treedt op 28 juni 2025 de European Accessibility Act (EAA) in werking. Deze Europese wet verplicht bedrijven om hun producten en diensten digitaal toegankelijk te maken voor mensen met een beperking.
Tekst: Wout Witteveen
PostNL draagt actief bij aan een inclusieve samenleving en beschouwt digitale toegankelijkheid als een essentieel onderdeel daarvan. Al sinds 2019 werkt PostNL aan het verbeteren van de digitale toegankelijkheid van zijn platforms. Met succes: uit recent wereldwijd onderzoek door WebAim, onder één miljoen populaire websites, blijkt dat de homepage van PostNL behoort tot de top 5% meest toegankelijke websites ter wereld.
PostNL volgt de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) en behaalt de op één na hoogste score: AA. Dit betekent dat de website en app goed bruikbaar zijn voor mensen met uiteenlopende beperkingen. Denk aan ondersteuning voor schermlezers en instellingen zoals donkere modus of vergrote tekst. De hoge kleurcontrasten en goed leesbare lettertypes zijn onderdeel van de huisstijl. Ook kunnen schermen in landscape-stand worden gebruikt, handig voor gebruikers die hun telefoon niet eenvoudig kunnen draaien. De toegankelijkheid van nieuwe digitale diensten wordt structureel getest met geautomatiseerde tools, en ontwerpers en ontwikkelaars worden actief getraind in toegankelijk ontwerpen. Ook organiseert PostNL regelmatig bewustwordingssessies om het belang van digitale inclusie breed onder de aandacht te brengen. Zo blijft het bedrijf continu werken aan een digitaal toegankelijke en bereikbare dienstverlening voor iedereen.
Belang van digitale toegankelijkheid
Giseke Hopstaken, Directeur Digitale Kanalen en Interactie bij PostNL: ‘Het is belangrijk dat iedereen mee kan blijven doen in de samenleving. PostNL bezorgt bij iedereen in Nederland en België. De gesprekken die we in de gebruikerspanels voeren leveren mooie inzichten op die onze dienstverlening toegankelijker maken voor mensen die dat niet altijd zo hebben ervaren.’
Meer over toegankelijkheid bij PostNL vind je op deze pagina.
European Accessibility Act (EAA)
Vanaf 28 juni 2025 zijn bedrijven in de Europese Unie verplicht om hun producten en diensten toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Dit geldt ook voor websites, mobiele apps, e-books, bankdiensten, webshops en zelfbedieningsterminals. Het doel is om ervoor te zorgen dat iedereen, ongeacht hun beperking, volwaardig mee kan doen in de samenleving.
Wout Witteveen is woordvoerder bij PostNL.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
PostNL scoort wereldwijd op toegankelijkheid – dit is hoe ze dat doen