Het gevecht om de maaltijdbox is losgebroken. Zowel Albert Heijn als Jumbo storten zich er op nadat HelloFresh, met grof marketinggeweld, de markt opengebroken heeft. Wij wachten inmiddels ook op zo’n box.
HelloFresh is hier, voordat ik een ‘Nee-geen-colportage-sticker’ had, in kokskostuum drie keer aan de deur geweest. In stedelijke winkelcentra word je werkelijke door hen besprongen. Duwen ze je gratis producten in de handen. Producten die de V&D, waar ze voor de ingang staan, verkoopt. Ik heb vijf kortingspasjes liggen van 20 euro en 25 euro. Blijkbaar werkt dat soort marketing, want ik zie op social media foto's van maaltijden met #hellofresh voorbijkomen. Soms met ‘nailed it’ erbij.
Rocket Internet
Een van de investeerders achter HelloFresh is Rocket Internet. Die partij kennen we van Zalando. Voor mij is dat voldoende reden om er niet te bestellen; ik vermoed dat ze bij HelloFresh vooral bezig zijn markt te veroveren en niet met het opbouwen van een bloeiend en winstgevend bedrijf. Met als doel cashen op de beurs.
Coöperatie
Als (prijs)bewuste consument zal ik overigens ook niet voor HelloFresh kiezen. Voor hetzelfde geld heb je namelijk een maaltijdbox met vaak biologische producten van lokale leveranciers. Die worden rechtstreeks ingekocht bij producenten. Er wordt een schakel overgeslagen en gecoöpereerd (Wikipedia: coöperatie is een vorm van zelforganisatie van producenten of verbruikers, gericht op het vergroten van economische macht en het behalen van schaalvoordeel). HelloFresh koopt anders in; er zitten al dan niet geïmporteerde standaardartikelen tussen.
Biologisch, scharrel en lokaal
Toen ik nog in Rotterdam woonde, was er een scharrelslager aan de overkant van de straat en had ik een Odin groenteabonnement. Waar ik nu woon is duurzaam boodschappen doen lastiger, alhoewel er wel wat ver uit elkaar liggende boerderijen zijn die eieren, tomaten, kaas en dergelijke verkopen. Zelf heb ik kipjes voor de eieren en ik moddermoestuin een beetje aan. Ook heb ik tevergeefs gepoogd een wijkchef te vinden voor Rechtstreex, een prachtig initiatief voor betaalbaar lokaal voedsel. Qua duurzaamheid kan mijn eten al met al nog wel wat beter.
Druppel
De oudste dochter zou eigenlijk eens in de week koken. Maar dat komt er vaak niet van. Ze weet niet wat ze moet maken. Of ze wil niet iets maken met wat er in huis is en ze heeft geen zin om boodschappen te doen. Wel kijkt ze teveel naar 24kitchen. Ook zag ze het journaal met de maaltijdbox. ‘Als we nou zo'n box nemen, dan heb ik een recept en de spullen en dan zal ik iedere week koken.’ Het was de spreekwoordelijke druppel om een abonnement te nemen.
Beebox
Ik had ooit al eens Dekrat.nl overwogen, één van de eerste aanbieders. Destijds leverde het bedrijf volgens mij nog niet landelijk. Nadien zijn er verschillende aanbieders bij gekomen. Onze keuze is uiteindelijk gevallen op de Beebox. Omdat hun afleverdag handiger uitkomt dan die van De Krat. En de naam Beebox past beter bij mijn game Queenbee …
Er zijn meer aanbieders van maaltijdboxen, zoals de Streekbox. Ik heb geen voorkeur of aanbeveling, aangezien ik mijn eerste doos nog moet ontvangen. Proefboxen zijn overigens altijd welkom.
Deze bijdrage verscheen eerder op Kijkenietkope.nl.
Beebox had ik nog nooit van gehoord, moeite waard om hun boxen te bekijken, zal er binnenkort eens wat bestellen.
Weer zo'n box waar van alles in zit waarvan ik de helft niet lekker vind. Leuke hype.....maar niet voor mj.
Natuurlijk twee grote vissen vechten om een kruimeltje. Iedereen snapt toch dat deze groep veelste klein is?
Succes!
Ben benieuwd of de oudste dochter ook echt wekelijks is gaan/zal gaan koken. Alleen dat lijkt mij al rede genoeg :)
was het niet zo dat vroeger de melk flessen voor de deur werden geleverd door de locale melkboer?
gemiste kans of opportunity?
@madelief, ik zal over een paar maanden berichten of ze het doet!
@rocky, als je er een schakel tussenuit haalt (veiling, groothandel, supermarkt) scheelt dat transport en kosten. Persoonlijk vind ik het absurd dat alles gericht is op zo efficiënt mogelijk produceren, ten koste van milieu en welzijn dieren met overschotten (volle pakhuizen, veel afval) als gevolg.
Ruim drie jaar later is het zover dat er veel aanbieders zijn met elk hun eigen doelgroep, zoals afslanken of glutenvrij. En uiteraard is hellofresh door al het marketing geweld nog gewoon marktleider