Twinkle | Digital Commerce

Automatische extensies vervangen promoteksten in Google Shopping

2017-11-11
180101
  • 0:56

Adverteerders in Google Shopping kunnen vanaf eind komende maand geen eigen promotieteksten meer maken voor Product Listing Ads. Ter vervanging introduceert de zoekgigant automatische extensies, die naast de PLA's worden getoond.

Dat laat Tom Beyer, productmanager van Google Shopping, weten op Inside AdWords. ‘Het is ons opgevallen dat promotieteksten vaak worden gebruikt om speciale aanbiedingen of gratis verzending onder de aandacht te brengen’, schrijft hij. ‘Daarom introduceren we vandaag de nieuwe automatische extensie voor Shopping-advertenties.’

Automatisch, consistent en duidelijk
De extensie wordt weergegeven ‘zonder extra inspanning of kosten’, benadrukt Beyer vandaag op het Google-blog. De getoonde info is gebaseerd op de instellingen en datafeeds van adverteerders in het Merchant Center. Zo wordt informatie over gratis verzending en prijsverlagingen automatisch, consistent en duidelijk getoond aan kopers, aldus Google.

Meer kliks
Uit tests zou inmiddels zijn gebleken dat webshoppers de automatische extensies prefereren boven promotieberichten en dat ze adverteerders meer kliks opleveren. ‘Daarom worden promotieteksten eind september 2015 beëindigd en zult u steeds vaker automatische extensies zien.’