Beslist.nl lanceerde begin deze week zijn nieuwe afrekenmodel op basis van kliks (cost per click). Veel webwinkeliers klagen over de minimale cpc-tarieven. Ook zijn kliks in rekening gebracht bij webwinkeliers die hun producten juist hadden teruggetrokken.
Onder verschillende artikelen op deze site zijn inmiddels meer dan honderd verontwaardigde reacties te lezen over het nieuwe beleid van Beslist.nl. Webwinkeliers beklagen zich er onder andere over dat campagnes die uit stonden, op 1 juni automatisch weer aan zijn gezet tegen de minimale kliktarieven. Beslist.nl had daar van tevoren overigens melding van gemaakt (‘Zorg ervoor dat uw biedingen op maandag 1 juni juist zijn ingesteld’).
Zwevende producten
Toch werden veel webwinkeliers die wel actie ondernamen, deze week geconfronteerd met klikvergoedingen die ze niet zagen aankomen; hun was te verstaan gegeven dat ze campagnes alleen op subcategorieniveau konden uitzetten. ‘Zwevende producten’ die niet onder een subcategorie, maar wel onder een hoofdcategorie vallen, bleven gewoon zichtbaar. De kliks erop zijn in rekening gebracht. Voor veel webwinkeliers was het feitelijk onmogelijk om geen kliks meer doorberekend te krijgen, zonder feeds weg te (laten) halen.
Bekend probleem
‘Het probleem is bekend bij ons en het wordt opgelost’, reageert een woordvoerder van Beslist.nl via de mail. ‘Dit gaat om een beperkt aantal webshops. Clicks naar webshops die binnen een categorie alle subcategorieën hebben gedeactiveerd worden niet in rekening gebracht. Hierover zijn de desbetreffende webshops geïnformeerd.’
Geen commentaar
Beslist.nl weigert herhaalde verzoeken om verder commentaar op de klachtenregen te geven. ‘We houden de focus graag op klanten.’
Wij hebben alle CPC's uit gezet en krijgen nu al 2 dagen kosten doorberekend. Krijg inderdaad een wazig verhaal te horen over artikelen die niet goed ingedeeld zouden zijn. maar dat klopt niet. Elk product heeft een categorie. Ik kan niet zien of er artikelen in hoofdcategorieen geplaatst zijn door Beslist en dan nog ik heb alles uit gezet. Dan hoor ik toch geen kosten doorberekend te krijgen?! Ik heb nu een mail gestuur naar ze dat dan maar onze feed moeten verwijderen, want ik weiger deze belachelijk hoge arieven te betalen!
Ik zie het probleem voor die webwinkeliers niet. Beslist.nl is toch niet de enigste vergelijkingssite in Nederland? Als meer dan de helft van de webwinkeliers met producten op Beslist.nl ze terug zou trekken, dan piept Beslist.nl over een paar maanden wel anders.
Zoals ik het nu begrijp hoeven alleen die shops die alle subcategorien uit hebben staan de kliks op de "zwevende producten" niet te betalen. Als je dus 1 categorie wel hebt aan staan heb je dus pech?
Waarom niet gewoon alle kliks op "zwevende producten" niet in rekening brengen voor alle klanten? Lijkt me wel zo eerlijk toch? Het is tenslotte een fout van beslist.nl zelf.
En: "Beslist.nl weigert herhaalde verzoeken om verder commentaar op de klachtenregen te geven. We houden de focus graag op klanten."
Wat betekent dit in godsnaam? Wie is de klant hier? Bedoelen ze de webshops, of de mensen die naar beslist.nl gaan? Lijkt me de webshops, dat zijn tenslotte degene die betalen. Maar waarom dan geen commentaar geven op problemen die deze klanten hebben? "We houden de focus op de klanten door geen commentaar te geven op klachten van deze klanten"....
Wat een bizare tekst.
@Henk: Het zit net even anders: kliks naar webshops die binnen een categorie alle subcategorieën hebben gedeactiveerd worden niet in rekening gebracht. Als je binnen een categorie 1 subcategorie hebt aanstaan, betaal je dus wel voor die zwevende kliks. Ik begrijp overigens van webwinkeliers dat nergens vermeld staat hoeveel er dan aan cpc in rekening wordt gebracht.
@Arjan: dat is dan alsnog erg vreemd: over het algemeen zijn de gemiddelde CPC's van de zwevende producten hoger dan van de hoogste subcategorie. Met andere woorden: als ik één goedkope subcategorie aanzet, kan ik dus hele dure kliks van zwevende producten krijgen. Kortom: het CPC bod is dan dus het minimale bod en kan dus hoger uitvallen! Dit is niet transparant en klopt niet. Jammer.
Beslist is m.i. een tijd geleden al een verkeerd pad ingeslagen. Maar de commotie begrijp ik inderdaad ook niet zo. Ja kan er ook voor kiezen om Beslist gewoon gedag te zeggen. Het kanaal past dan gewoon niet bij je product/business. Beslist is in mijn ogen niet meer een prijsvergelijker maar meer een soort Google (of met andere woorden: wie het meest er voor over heeft komt het beste in beeld). De consument heeft hier zeker niet altijd de beste deal. Dit is volgens mij wel het oorspronkelijke doel van een prijsvergelijker.
Als je een statement wilt maken (zoals de 'grote' partijen zeggen te willen doen) dan pak je je spullen en dan vertrek je gewoon. Dit heeft natuurlijk geen nut als kleine bedrijfjes dit doen. Maar op het moment dat: Bol, Wehkamp, Coolblue, Fonq, Mediamarkt, Bijenkorf en nog wat van die grote opstappen (en ook echt opstappen en niet meer terugkomen) Moet je is kijken wat er dan gebeurd. Maar nee; dat doen ze ook niet. Iets met blaffende honden bijten niet? Andere keerzijde is natuurlijk dat deze partijen weer andere afspraken hebben waardoor het plaatje er voor hun heel anders uit ziet. Hier heb je ook een spreekwoord voor: meten met twee maten.
Wij gebruiken het CPS model van beslist (cost per sale) en helaas valt de omzet er erg uit tegen (nog geen 1% van aantal orders welke we zouden kunnen verwachten wat was aangegeven).
Maar goed, kost ons verder ook niks aan klikkosten of andere kosten als er geen orders zijn..
Jammer is alleen dat ze nu de CPS systemen stopgezet hebben voor nieuwe shops, je kan tot eind van het jaar geen nieuwe webshops meer aanmelden op basis van CPS, enkel CPC is nu dus beschikbaar voor nieuwe shops.
Iemand nog tips voor partijen die klaten (orders) kunnen aanleveren op CPS basis?
Wij hadden ook een account op beslist, stopzetten kon pas na 24 uur (erg slim trouwens) resultaat 900 euro extra schade.
Beslist is voor ons verleden tijd! Graaiers..
De CPC is nu zo hoog, omdat de oude popup clicks waarschijnlijk zijn doorberekend aan alle onderhangende shops.
1 outklik nu, moet dat in zijn geheel gaan opvangen.
Vandaag een manager aan de lijn gehad van beslist.
Die deelde op bepaald moment mee mijn prijzen hoger te zetten en de kosten zo op de klanten aan te halen.
Wat een bizarre opmerking.
Dit is geen vergelijkingssite meer, misschien moeten ze hun slogan dringend eens veranderen naar= vind altijd de hoogste prijs.
Dit lijkt mij beter.
Keek net op beslist en zie al de gratis vermeldingen van kleine webshops er nog op staan.
Ik dacht dat ze geen gratis vermeldingen meer zouden laten zien, of blijft er dan soms te weinig van beslist over?
Of hebben deze allemaal die 1200 gratis kliks gekregen en is het daarna voorbij?
Weet iemand dit?
@Toon: Een startersaccount heeft vanaf 1 juni 2015 nog eenmalig 1.250 gratis outclicks. Daarna kan worden overwogen om over te stappen op een betaald account.
De prijzen zijn bizar. De CPC's van de categorie lampen is bijv. 1,50. Er worden lampen/peertjes van 1 euro aangeboden. Iedere klik, dus niet een verkoop, is al een verlies van 50 cent.
Bij een conversierate van 4% levert iedere 100 kliks 4 verkopen op. Totale kosten in het nieuwe systeem? 150 euro voor een omzet van 4 euro.
Ik hoop dat alles snel wordt teruggedraaid en zo niet, dat er dan andere aanbieders in het gat springen dat beslist achterlaat.
Wij hebben gewoon afgelopen vrijdag afscheid genomen. blij met besluit.
Wij zitten met 6 shops nog op het CPS-model. Bevalt goed, hopelijk kunnen we dit nog even volhouden. Heb nog niets gehoord van ze wanneer wij overgaan op het andere cps-systeem.....
@appie, helemaal mee eens, cpc van categorie lampen is helemaal niet in verhouding van onze handel, ons account staat sinds dinsdag ook uit. Volgende week in gesprek met andere vergelijk sites.
@henk, 'focus op onze klanten', inderdaad ga ik er van uit dat dit de consumenten zijn, wij hebben sinds maandag nog geen reactie op enige mail gehad.
Wij staan met 3 shops op beslist.nl en de cpc is bizar hoog. Na uitschakelen van de groepen wat overigens per stuk moet en voor elke een pop-up verschijnt maakt dit het niet klantvriendelijk om aan te passen. Na enkele uren stonden de producten er nog op en heb contact opgenomen. De feeds worden snachts pas opnieuw in gelezen. De meeste vergelijkers doen dit meerder keren per dag en lijkt me niet meer dan normaal in de deze tijd. Onze feeds hebben wij hierop leeg gemaakt.
Extra kostenpost daar de producten nog tot de volgende dag zichtbaar zijn.
Nieuwe CPS tarieven zijn absoluut niet in verhouding met vergelijkende sites / adwords, waarop zij beweren de tarieven te baseren.
Daarnaast kunnen ze met de CPS pixel alle transacties zien (ook niet beslist). Niet heel prettig als je weet dat de eigenaar van Beslist ook aandeelhouder is van een webwinkel, die wel erg actief is op beslist.nl.
Zeg maar dag tegen beslist. We raden iedereen aan ermee te stoppen, dan zijn de zakken van beslist half gevuld en piepen ze wel anders.
Enorme arrogant bedrijf beslist.nl
Ze pretenderen dat ze mee denken met hun klanten (webshops) maar ze zijn totaal niet mee denkend en van service hebben ze ook nog nooit gehoord. Alleen als meedenken van hun HUN meer geld oplevert willen ze wel. Accountmanagers cq mensen welke je aan de telefoon krijgt weer klinkt de arrogatie gewoon door de telefoon:
toen ik belde dat er TOCH kliks in rekening werden gebracht terwijl alles uit staat kreeg ik te horen: Das een fout van ons dat wordt gecorrigeerd. Toen ik vervolgens vroeg wilt u dit even per mail bevestigen wat u nu zegt dat ik niet over paar weken alsnog een rekening krijg kreeg ik als antwoord: wat heeft u niet begrepen van wat ik net zeg, ik blijf niet herhalen bent u soms doof?
Beslist.nl Beslists nooit meer
@marcel
Dat arrogante was ook mijn ervaring. Maar als diegene dat echt heeft gezegd aan de telefoon tgen je dan is dat Echt ongehoord. Zo kan je onder geen enkele omstandigheid tegen een klant praten. Wat je zelf ook hebt gezegd hebt. Zeer onprofessioneel.
We zien hier een aantal reacties van kleinere shops. waar blijven de reacties van de grotere spelers? zou er een ander tarief zijn voor grotere spelers. En ik denk dat Beslist de kleinere spelers liever kwijt is dan rijk. Het zou ook van de grotere spelers kunnen komen omdat de kleinere meestal gratis hun producten tentoonstellen. ik heb niemand hier gehoord wat die gratis klikken de afgelopen jaren hebben opgeleverd. feit is dat beslist nog steeds moet bewijzen of de kosten die ze in rekening hebben gebracht gerechtvaardigd zijn volgens de afspraken die er gemaakt zijn. Hoe gaan ze die bewijslast brengen bij de aankomende rechtszaken die er gaan komen. Ik zie hier dat er een aantal bedrijven die laatste rekeningen niet gaan betalen. Mr Beslist is kapitaal krachtig genoeg dus de tegenpartij uitroken is ook zijn optie. Vergeet dan niet dat hij de hele juridische procedure het gaat volhouden en pas op het laatst zal gaan schikken. Je hebt dan wel je advocaat kosten betaald en er komt geen rechtszaak. Dit soort mensen leeft en wordt rijk van dit soort constructies.
niet betalen en en hopen dat een rechter je in het gelijk stelt wat heeft dat voor zin? Je raakt er zelf alleen maar gestresst van en Beslist.nl ligt er echt niet wakker van.
Gewoon stoppen met beslist.nl heeft als maar genoeg bedrijven doen veel meer effect. ik ga niet liggen procederen. |Ik zeg ze gewoon vaarwel. Dat kost hun meer op de lange termijn dan mijn gerief proberen te halen via een advocaat of rechtbank.
Overige kun je heel makkelijk zien wie zijn feed heeft uitgezet op dit moment. Ga naar bepaalde categorie klik op winkel en daarna op alles. Daar zie je precies per winkel hoeveel producten online staan. In mijn branche staan nu ineens wel erg veel op nul of enkele producten ipv vele honderden/duizenden.
misschien omdat inmiddels vele geklaagd hebben en gebeld dat personeel aan de telefoon geirriteerd is en daarom zo reagereerd :)
Wij hebben in het verleden al onze neus gestoten met beslist. We hadden ons aangemeld voor een gratis account maar met mooie praatjes (stom van ons) lieten we ons verleiden tot een Pro-account. Na vier weken werd het account op een donderdagmiddag geactiveerd, helaas hadden wij een sterfgeval in de familie dus ik merkte het pas zaterdagnacht. Zaterdagnacht om 2.00 in paniek alles uitgezet omdat we toen al voor 500 euro aan kosten hadden gemaakt zonder een order te hebben gezien, uiteindelijk bleek dat ik me de moeite had kunenn besparen want de zondag werd gewoon ook berekend wat nog eens 1100 euro aan kosten opleverde. Hun verweer was dat ze in het weekend niet werken maar dit soort aanpassingen gaat per computer. Uiteindelijk kon ik er een betalingsregeling uitslepen en terug naar een gratis account,maar we moesten wel alles betalen. Mijn hele winst van dat jaar was weg en ook mijn plezier in de webwinkel en de positieve flow waarin wij zaten. Nu hebben we geen Beslist meer omdat we geen gratis account meer hebben, we zijn boven de 5000 clicks uitgekomen vorig jaar. En ik weiger 25% van mijn omzet af te staan aan die oplichters. Ze hoeven bijna niets te doen en rekenen echt asociale bedragen. De CPS levert ze te weinig op, het is bovendien meetbaar dus ze kunnen er niet mee sjoemelen. Die zondag dat ik 1100 euro aan kosten had voor clicks had ik volgens google 500 bezoekers. Maar ze rekenen niet alleen een click voor het product wat op hun website staat maar klikt jouw potentiele klant vervolgens nog op 5 producten in jouw webwinkel dan rekenen ze die ook maar mee als via hun aangebracht. Je verliest het altijd, hun algemene voorwaarden zitten verduveld slim in elkaar en het is legale oplichting. Het zou echt heel goed zijn als er veel bedrijven bedanken voor de eer. Niemand wordt wijzer van Beslist, alleen Beslist zelf. Ik heb minder orders dit eerste halfjaar dan vorig jaar dat is waar maar ik stop nog liever dan dat ik nog 1 cent betaal aan die graaiers. Overigens kan je zien in je gebruikerspagina bij Beslist wat je betaald per klik. Daar kan je het ook instellen. Maar zelfs 0,01 cent per klik loopt stevig op omdat ze weer een of andere vage regel hebben dat ze meer mogen berekenen als een artikel heel populair is en andere webwinkels gemiddeld meer betalen omdat dat anders niet eerlijk is. Dan betaal je de gemiddelde klikprijs. Nou controleer dat maar eens. Onmogelijk. Ze doen dus gewoon wat ze willen want ze willen een dagomzet halen. Halen ze hun target niet dan zijn er wat meer producten populair dan andere dagen.
Ook ik ben gestopt met het adverteren bij beslist.nl vanwege de hoge cpc kosten die er worden berekend. Maar er is een ding in de discussie die ik niet helemaal snap. Tuurlijk verhoogd beslist de cpc's uitzonderlijk maar het is nog altijd hun strategie, hun platform en hun bedrijf. Alle bedrijven (hoe groot of klein ook) die jarenlang gebruik hebben gemaakt van het platform van beslist hebben toch ook nooit geklaagd toen ze een gratis account konden aanmaken en daar omzet door binnen haalde? Of toen in de opstartfase de cpc kosten nog laag waren? Waar je volgens mij voor moet zorgen is dat je een gespreid marketingbeleid voert en niet afhankelijk bent van alleen maar beslist.nl. Er gaat nergens voor niets de zon op, en zeker niet als je er zelf al een tijd goed geld aan verdiend hebt. Wees als ondernemer creatief, kijk goed rond, boor nieuwe inkomstenbronnen of platforms aan. Een webwinkel is net als een fysieke winkel gewoon hard werken. Neemt nog steeds niet weg dat de CPC's uitzondelijk verhoogd zijn maar ik denk niet dat hier lang over zeuren erg veel zal helpen. Steek je energie in wat positiefs voor je webwinkel.
Nadat in onze branche zeker 90% is gestopt met Beslist.nl heb ik van een van onze grootste collega's vernomen dat zij zijn benaderd om weer online te gaan en dat er gesproken is over korting. Als Beslist de grote jongens nu korting zou gaan geven om weer actief te worden en de overige aanbieders de huidige prijzen berekenen zijn ze helemaal op de verkeerde weg. Hoelang gaat Beslist.nl deze nieuwe strategie nog volhouden? Als je de site bekijkt wordt de hoeveelheid producten elke dag kleiner. Ongelooflijk!
Op voorgaante review en zoals velen zien, verlies beslist enorm veel klanten en is niet meer de grote vergelijkingssite meer.
Je merkt op als bezoeker dat bij sommige producten nog een paar verkopers zijn, bezoekers merken dit op en zoeken verder naar andere site's.
Beslist verdiend en jullie lijden verlies, zo kan niemand blijven werken
De tweede zeer grote inschattingsfout die ze gemaakt hebben in korte tijd. Eerst de conversiepixel en nu dit...
Ik sta er ook van te kijken dat ze korting aanbieden aan sommige shops. Had ik eigenlijk niet verwacht, en, naar mijn mening, wederom een grote inschattingsfout. Op deze manier ben je er haast zeker van dat je veel kleinere shops verliest. Qua omzet maakt dat misschien niet veel uit, omdat deze shops ook weinig omzet zullen leveren, maar het schets, naar mijn gevoel, wel het beeld dat ze bezig zijn het maximale aan geld uit beslist.nl te persen wat mogelijk is. Erg korte termijn denken imo.
Uiteindelijk is dit alles een direct resultaat van de manier waarop beslist.nl, naar mijn mening, op misleidende wijze probeerde te doen alsof je als shop meer waard kreeg voor je geld dan werkelijk het geval was.
Zoals ik het begrepen heb moest je betalen voor iedere "click", waarbij de klant op je product klikte op beslist.nl maar niet direct naar je site werd verdergeleid. Dit terwijl het normaal is dat een "click" ook echt een bezoek is. Om dit te verbloemen werd bij iedere "click" in een iframe je hele shop geladen inclusief tracking zodat het wel leek alsof je een bezoek had gehad.
Omdat ze deze popup clicks (zoals ze dat noemden) nu afschaffen lijkt het, zelfs als je als shop uiteindelijk hetzelfde zou betalen voor een "echte" click, het een enorme prijsstijging te zijn.
Uiteindelijk dus zeer onhandig aangepakt door in het verleden te kiezen voor het "popup click" systeem en nu zeer slecht gecommuniceerd naar de klanten.
We waren al op de hoogte dat er adverteerders waren met andere tarieven. maar goed dat is iedere zijn recht in ondernemers wereld. je bepaald toch uiteindelijk zelf met wie je in zee gaat.
Echter gisteren d toevallig een collega gesproken bij een importeur van ons. die hadden echter een lager aanbod deze week van Beslist gekregen. Ze zijn er niet op in gegaan omdat de gemiste kans met de pixel enige tijd geleden en nu met de te hoge CPC tarieven beslist tot een zeer onbetrouwbare partner maakt.
Met die wisselvalligheid merkt de collega op dat een kat in het nauw rare sprongen maakt.
Kreeg vanmorgen al mail terug van groen@beslist.nl
Your message to groen@beslist.nl couldn't be delivered.
Groen wasn't found at beslist.nl.
klagen bij je toegewezen team, kan al niet meer.
Is er nog informatie over de huidige klik tarieven van Beslist.nl
@bert: voor zover wij weten zijn er recentelijk geen wijzigingen aangebracht in de kliktarieven. Overigens biedt Beslist.nl momenteel naast het cpc-account ook een Winkelwagenaccount (cps) en een startersaccount aan.