Het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (mkb) haalt nog maar weinig inkomsten uit e-commerce. Het gemiddelde ligt behoorlijk achter bij dat in de Europese Unie, blijkt uit nieuwe cijfers.
Ongeveer 1 op de 8 Nederlandse mkb’ers (10 t/m 249 medewerkers) verkocht vorig jaar online, blijkt uit cijfers van Eurostat die de Europese Commissie morgen officieel presenteert. Als het aankomt op online zaken doen, bezet ons land niet meer dan een middenmootpositie:
Online omzet blijft achter
Het Nederlandse mkb dankte vorig jaar 6,5 procent van zijn totale omzet uit e-commerce, tegenover een Europees gemiddelde van 8,8 procent. Het online omzetaandeel van het mkb ligt in de meeste landen dan ook hoger, met Ierland als absolute koploper:
Barrières
MKB Nederland relateert de matige cijfers in Het Financieele Dagblad aan barrières voor verkopen over de grens; die verhinderen dat Nederlandse bedrijven het online kanaal omarmen om nieuwe kopers te vinden.
Cross-border e-commerce speerpunt
Vorige maand kondigde de Europese Commissie zestien maatregelen (pdf) aan om te komen tot een digitale interne markt, naar eigen zeggen ‘één van haar topprioriteiten’. Binnen die digitale agenda ligt er veel nadruk op het bevorderen van cross-border e-commerce.
Lees ook: '30 procent e-commerce is cross border in 2020' (15 juni 2015)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Nederlands mkb loopt online achterop
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.