Twinkle | Digital Commerce

Facebook geeft beacons weg aan retailers

2017-05-27
180101
  • 1:02

Facebook geeft beacons weg aan Amerikaanse retailers die zich aansluiten bij Place Tips, het location based programma van het social mediabedrijf. Consumenten krijgen in een winkel relevante push-berichten van de verkopende retailer op Facebook.

Place Tips werd in januari al getest met een geselecteerde groep retailers in New York. Nu rolt Facebook zijn programma uit naar alle winkels in de VS en deelt daarvoor eigen beacons uit. Recode verwacht dat dit leidt tot een nieuw soort advertentie op Facebook, waarin retailers locatiegericht hun producten promoten.

Consument wordt klant
De consument krijgt dankzij de beacon in de winkel een retail push-bericht in de Facebook-app. Hierin staat een relevante aanbieding om van een gebruiker een klant te maken.

Interactie dankzij beacons
Dat Facebook flink investeert in een koppeling met beacons in fysieke winkels, is geen verrassing. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat beacons in stenen vestigingen ervoor zorgen dat consumenten negentien keer meer interactie hebben met geadverteerde producten en 16,5 keer meer gebruik maken van een retailer's app in de winkel. Waarschijnlijk een kleine goudmijn voor Facebook, dat zelf zegt 'mensen het beste te kunnen bereiken via internet'.