Twinkle | Digital Commerce

Amazon Prime-leden zijn 22 keer loyaler

2017-11-11
180101
  • 1:20

Het Prime-abonnement van Amazon verhoogt de loyaliteit van klanten enorm. Leden converteren in 74 procent van de bezoeken aan de pure player. Andere consumenten doen dit in 13 procent van de bezoeken aan Amazon.com.

Dat meldt het bureau voor traffic meting Milward Brown Digital naar aanleiding van een eigen onderzoek. Leden van Prime betalen eenmalig 99 dollar voor een jaar gratis tweedaagse bezorging of same day delivery. Ook kunnen zij onder andere gebruik maken van Amazon’s video on demand dienst.

Prime-leden in andere shops
Prime-leden die in de webshops van andere grote Amerikaanse retailers winkelen, converteren in slechts 6 procent van de tijd, zo schrijft Internet Retailer. Het gaat ook om populaire reuzen als Walmart, Target en Home Depot.

22 keer loyaler
De gemiddelde conversie van de spelers uit de Internet Retailer Top 500 is 3,32 procent. Daarmee zijn Prime-leden 22 keer loyaler aan Amazon dan dat consumenten aan andere internetspelers in de VS zijn.

Helft van huishoudens
Een Prime-lid is dus een stuk minder geneigd om op andere websites te converteren. Helaas voor andere Amerikaanse webwinkels groeit het aantal leden gestaag: in december 2014 waren 10 miljoen consumenten uit de VS ingeschreven bij de dienst. Volgens analisten zal in 2020 de helft van de Amerikaanse huishoudens een Prime-account hebben.

Externe sites
Amazon komt externe verkopers sinds eind vorig jaar tegemoet door Prime ook voor hen beschikbaar te maken. Leden kunnen dus ook in andere webwinkels genieten van gratis tweedaagse bezorging. Daar moet de externe retailer dan wel zelf voor zorgen.