Twinkle | Digital Commerce

PostNL-ceo: ‘Duurzaam bezorgmodel voor koeriers in de maak’

2017-05-27
180101
  • 1:37

PostNL wil een duurzaam bezorgmodel voor de toekomst gaan ontwikkelen om zijn pakketbezorgers naar tevredenheid te laten werken. Daarmee geeft het bedrijf gehoor aan de onlangs gevoerde protesten van zijn koeriers. ‘Ik wil in dialoog tot een oplossing komen’, zegt ceo Herna Verhagen.

Verhagen vertelde vanochtend over de nieuwe plannen in een interview met het Radio 1 Journaal.

‘Een deel van onze pakketbezorgers is bij ons in dienst en een deel is zelfstandig ondernemer’, vertelt Verhagen. ‘Zij zijn van groot belang voor verhoging van de klanttevredenheid en de kwaliteit in pakketbezorging. Het duurzame model moet voldoen aan marktconforme kosten, tegen schijnzelfstandigheid zijn, voldoen aan wet- en regelgeving én het moet uiteindelijk ook voldoende waardering geven aan de mensen die voor en met ons werken.’

FNV
Verhagen zegt hierbij de klachten van de pakketbezorgers ‘natuurlijk serieus’ te nemen. FNV Transport en Logistiek stuurde PostNL, na verschillende stakingen van pakketbezorgers, eind april nog een brief met concrete voorstellen om de situatie van veel medewerkers te verbeteren. De bond eiste dat ‘zogenaamd zelfstandige’ bezorgers ofwel een arbeidscontract krijgen, ofwel daadwerkelijk zelfstandig kunnen opereren.

Resultaten
PostNL presenteerde vandaag zijn eerste kwartaalresultaten waarin wederom een volumedaling van geadresseerde post genoteerd werd: 13,2 procent. Het aantal bezorgde pakketten steeg met 8 procent ten opzichte van begin 2014.

Volumegroei pakketten zet door
Verhagen liet in een omzetbericht optekenen dat deze eerste resultaten van 2015 in lijn zijn met de verwachtingen van het postbedrijf. De omzet steeg met slechts 2 procent ten opzichte van begin 2014 naar 1,06 miljard euro, wat vooral door de volumedaling in bezorgde brieven werd veroorzaakt. ‘Bij Mail in Nederland konden prijsverhogingen en kostenbesparingen de volumedaling niet geheel compenseren’, aldus Verhagen in het bericht. Bij Pakketten groeide het volume met 8 procent, ‘in belangrijke mate door internationale groei’. ‘Wij kopen steeds meer online en ook wordt er nu vanuit China veel melkpoeder in Nederland besteld’, aldus Verhagen aan het Radio 1 Journaal.