Michel Schaeffer neemt komende zomer afscheid van Bol.com. Hij was sinds maart 2001 verantwoordelijk voor de marketing en propositieontwikkeling van de webwinkel. Margaret Versteden volgt hem op als marketingdirecteur. Schaeffer wil zich gaan richten op startups.
Eind 2014, naar zijn zeggen ‘het meest succesvolle jaar uit de geschiedenis van Bol.com’, nam Schaeffer het besluit te vertrekken en ruimte te maken voor een nieuw hoofdstuk in zijn leven. ‘Nu we een geschikte opvolger hebben gevonden, neem ik afscheid’, laat hij weten in een persverklaring. In een posting op LinkedIn schrijft hij. 'Ergens eind juli is mijn laatste dag. Tot die tijd ben ik nog gewoon bij Bol.com, en ga ik ervoor zorgen dat zij (Versteden, red.) een vliegende start krijgt.'
Cruciale rol
Volgens algemeen directeur Daniel Ropers heeft Schaeffer een cruciale rol gespeeld in de ontwikkeling van Bol.com tot de grootste online retailer van de Benelux. 'Onder zijn verantwoordelijkheid werd het aantal speciaalzaken snel uitgebreid, introduceerden wij "Verkopen via bol.com" en ontwikkelde België zich tot onze tweede thuismarkt. Ook behoort Bol.com inmiddels tot de meest bekende en gewaardeerde merken van Nederland en België. Ik ben Michel enorm dankbaar voor alles wat hij heeft betekend voor ons bedrijf.'
Margaret Versteden
Schaeffer’s opvolger, Margaret Versteden, brengt volgens Ropers 'een enorme hoeveelheid ervaring met zich mee, zowel op management- als e-commerce- en marketinggebied.' Die deed ze op in diverse eindverantwoordelijke functies bij onder andere Bain & Company en (daarvoor) Nike. Versteden zal de directie van Bol.com per 1 juni versterken. Naast Ropers bestaat het team verder uit Jurrie van Rooijen (it), Huub Vermeulen (operations), Patrick Wauters (buying & merchandising) en Marijn de Wit (finance & support).
Innovatieve concepten
Schaeffer weet nog niet precies hoe hij zijn loopbaan gaat vervolgen: ‘Na mijn vertrek ga ik eerst genieten van vrije tijd, reizen en tijd doorbrengen met mijn familie. Daarna zal ik waarschijnlijk gaan uitkijken naar mooie startups met innovatieve concepten die ondersteund worden met venture capital en toe zijn aan een volgende groeifase. Net zoals ik dat bij Bol.com heb gedaan vind ik het ontzettend leuk om jonge bedrijven, nationaal of internationaal, in die fase richting te geven.’
Jongensboek
Schaeffer zegt de afgelopen 14 jaar bij Bol.com te hebben ervaren als een ‘echt jongensboek, waarbij ieder hoofdstuk spannend en leuk was, een geweldige periode’. Bol.com wisselde in die periode meerdere keren van eigenaar, om in 2012 te worden ingelijfd door de huidige eigenaar en Twinkle100-aanvoerder Ahold. Vorig jaar werd Bol.com niet alleen uitgeroepen tot 'Beste webwinkel van Nederland', het won ook de meest prestigieuze European E-commerce Award.
Geschiedenis schrijven
Schaeffer over zijn toekomst op LinkedIn: 'Ik heb nu nog geen concreet plan, maar waarschijnlijk begin ik aan een nieuw jongensboek. Een ander leuk bedrijf, met hopelijk net zulke getalenteerde en enthousiaste medewerkers en een flinke dosis ambitie. De ambitie om geschiedenis te schrijven.'
Lees ook:
- Michel Schaeffer (Bol.com): 'Iedere dag een nieuwe horizon' (25 juni 2014)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Michel Schaeffer verlaat Bol.com
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.