Jumbo ziet potentie in uitbreiding van het assortiment van Jumbo.com met artikelen die niet in de supermarkten te vinden zijn. ‘Het model van partnerships zoals Amazon dat toepast zou ook bij Jumbo.com goed kunnen werken. Of we doen het zelf.’
Dat zegt e-commerce directeur Roland van den Berg in het laatste nummer van vakblad Foodpersonality. Hij denkt dat Jumbo zou kunnen profiteren van de sterke binding die het supermarktbedrijf heeft met klanten, ofwel door zelf nieuwe productcategorieën toe te voegen ofwel door partners toe te laten op Jumbo.com. ‘Je zou moeten beginnen met aanpalende markten of thematische uitstapjes. Denk aan het aanstaande barbecueseizoen. Het voordeel van online is dat dit vrij eenvoudig te realiseren valt.’
Nu afhalen, straks ook bezorgen
Jumbo startte afgelopen november met online verkoop op Jumbo.com. Vooralsnog kunnen webshoppers hun boodschappen alleen afhalen. Eerder deze maand werd het vijftigste ’Pick Up Point’ geopend. Op termijn wil de Brabantse keten ook gaan bezorgen.
Compromisloos instappen
Op het online speelveld is Albert Heijn momenteel Jumbo’s enige echte concurrent, stelt Van den Berg in Foodpersonality. De marktleider is volgens hem ‘de grote uitzondering’, met een volwaardige online operatie en een duidelijke omnichannelstrategie. ‘Verder lijkt iedereen wel iets te doen’, laat hij optekenen. ‘Erg overtuigend vinden we het allemaal nog niet. Als je hierin gelooft, dan moet je compromisloos instappen. Dat vergt hoge investeringen, dat realiseer ik me. Maar zomaar wat proberen heeft geen zin.’
Lees ook:
- Jumbo optimaliseert mobiele app voor tablets (25 februari 2015)
- Ahold: winkels en webwinkels worden platforms (19 februari 2015)
- Hoogvliet slijt producten Modern.nl in websuper (17 juli 2014)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Jumbo overweegt online only uitbreiding assortiment
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.