Twinkle | Digital Commerce

FreshCotton viert relaunch met community

2017-05-27
180101

Met optredens van onder andere internetfenomeen Kakhiel, een tattoo-artiest en Valerio Zeno heeft FreshCotton afgelopen vrijdag de herlancering van zijn website gevierd. De '9TO5 Office Party' was live te volgen op afstand.

FreshCotton pakte uit om de opening van zijn nieuwe site luister bij te zetten. Ieder die wilde was de hele werkdag welkom om een en ander mee te beleven (foto’s, video).

Community
Het feest van afgelopen vrijdag past bij de filosofie van online kledingverkoper FreshCotton, dat al dertien jaar bouwt aan een community, online en offline dus. Volgens mede-eigenaar Pelle Bosma betaalt die enorme investering zich terug in ‘een trouwe klantenbase die weet dat we altijd de nieuwste en gaafste merken hebben'.

Facebook, Instagram en Tumblr
FreshCotton mikt op jongens en mannen tussen de 16 en 36 jaar. ‘We verkopen lifestyle’, aldus Bosma begin dit jaar in een interview met Twinkle. Veel van de klanten van het bedrijf groeien volgens hem mee met FreshCotton, dat veel samenwerkt met jonge labels en festivals. De loyaliteit wordt verder gevoed via social media; 20 procent van de omzet komt uit Facebook, Instagram en Tumblr.

4 miljoen euro
FreshCotton realiseerde afgelopen jaar een omzet van rond de 4 miljoen euro inclusief btw. ‘Maar nog belangrijker: we maken winst’, aldus Bosma begin dit jaar. Op dat moment kreeg Freshcotton.com maandelijks 110.000 unieke bezoekers over de virtuele vloer, bij een conversie van 2,88 procent.

Mobile first
De nieuwe site, die draait op in huis gebouwde software, is op basis van mobile first ontworpen, laat marketingmanager Albert Visser vandaag weten aan Twinkle. 'We gebruiken bijvoorbeeld grotere afbeeldingen dan voorheen. Bijna de helft van ons bezoek komt al binnen via mobiel, zeker onder de jongere klanten. De nieuwe site is minder blokkerig dan de oude, hij is sneller, we hebben meer JavaScript gebruikt en de site is nu smoother zou je kunnen zeggen. Het voelt anders. We hebben bij het herontwerp ook gekeken naar de bevindingen van de mysteryshopper van Twinkle. Mede op basis van zijn kritiek hebben we de zoekfilters aangepast.'

Meer plannen voor 2014
Voor 2014 stonden behalve de herlancering onder andere de opening van een nieuwe opslagruimte in Amsterdam-Noord en die van een showroom voor zakelijke klanten op de rol. Ook wil FreshCotton dit jaar de Vlaamse markt veroveren.