Twinkle | Digital Commerce

GfK: zondagaandeel in online fashion aankopen sterkst gegroeid

2017-05-27
180101
  • 1:22

Op dinsdag worden de meeste kledingstukken en schoenen online gekocht. Deze dag tekende vorig jaar voor 17 procent van alle online aankopen in fashion gedurende de week. Het aandeel van de zondag steeg de afgelopen jaren het sterkst.

GfK meldt dit in een vandaag gepubliceerd onderzoek. Het bureau bekeek het (koop)gedrag van 12.500 Nederlanders van vijftien jaar en ouder in kleding en schoenen tussen 2010 en 2014.

Aantal aankopen
Het aantal online aankopen van kleding en schoenen is de afgelopen jaren langzaamaan gestegen. In 2010 werd nog 6 procent van de producten in deze categorieën in een webwinkel besteld, in 2014 stond de teller op 12 procent.

Zondag
De dinsdag blijkt in 2014 de dag te zijn geweest waarop de meeste online aankopen van kleding en schoenen zijn gedaan. De tweede plek is voor de vrijdag. Op zondag vonden de minste online aankopen in kleding en schoenen plaats, maar deze dag steeg de afgelopen jaren wel het sterkst in aandeel van de week (zie figuur).


Aankopen in kleding en schoenen. Bron: GfK

‘In absolute zin zien we dat het aantal aankopen van kleding en schoenen op zondag in vier jaar tijd meer dan verdubbeld is’, vult GfK de informatie uit de tabel aan.

Maandagbezorging
Ruim anderhalf jaar geleden werd het voor online retailers voor het eerst mogelijk om zondagse bestellingen de volgende dag bij klanten thuis te leveren; PostNL startte als eerste met maandagbezorging, onder andere voor Coolblue en Bol.com. DHL lanceerde dezelfde dienst vorig jaar en bezorgt onder andere voor Wehkamp op maandag.