Net iets meer dan de helft (51 procent) van de consumenten geeft bij het aanschaffen van Sinterklaascadeaus de voorkeur aan de fysieke winkel.
Dat blijkt uit een peiling van NUpanel onder 4.817 lezers. 26 procent geeft aan het leeuwendeel van de cadeautjes bij webshops te kopen. Bij de overige 23 procent ligt die verhouding ongeveer gelijk. Bij de enquête is rekening gehouden met geslacht, leeftijd, opleidingsniveau en regio.
Overlap
Volgens retailexpert Cor Molenaar vindt ook bij consumenten die aangeven bij fysieke winkels te kopen waarschijnlijk overlap plaats met een webshop. ‘De vraag is of je online en offline wel kunt separeren. Over het algemeen vindt de oriëntatie plaats op internet en gaat men naar de winkel toe om het te kopen’, laat hij weten aan NU.nl.
De respondenten geven aan vooral speelgoed (48 procent) aan te schaffen voor het kinderfeest. Maar ook elektronica (11 procent) en boeken en tijdschriften (9 procent) zijn in trek.
Geloof er geen reet van. De winkelstraten zijn akelig stil (grote en middelgrote steden).
Ik denk dat Cor Molenaar gelijk heeft in zijn stelling dat online en offline in de praktijk nauwelijks te scheiden is, maar dat dit artificieel wordt hoog gehouden. Verder is het een enquete over de verwachtingen van Nu.nl gebruikers. Die vormen natuurlijk geen doorsnee van onze bevolking, en tussen wat ze dénken te gaan doen, en wat ze in de praktijk doen zit nogal veel lucht! Verder kun je die percentages natuurlijk ook niet bij elkaar optellen. Ik vraag me ook af hoe dat ligt als je alle retourzendingen er vanaf trekt!