Twinkle | Digital Commerce

Uitstel van betaling voor Miss Etam

2017-11-08
180101
  • 2:26

Etam Group Retail, eigenaar van kledingformules Miss Etam en Promiss, heeft uitstel van betaling aangevraagd. Dat heeft het bedrijf zojuist bevestigd. Investeringen in e-commerce en multichannel kwamen te laat.


De Etam Groep is er naar eigen zeggen niet in geslaagd tijdig in te spelen op de snel veranderende modedetailhandel. Uit de persverklaring (pdf): 'De situatie bij Etam Groep is het gevolg van de toegenomen druk op de Nederlandse moderetailmarkt en de sterke opkomst van e-commerce. Ondanks vele succesvol doorgevoerde organisatie- en kostenaanpassingen (...) lukte het Etam afgelopen tijd onvoldoende om zich aan de nieuwe marktomstandigheden aan te passen.'

Winkels en webshops open
Etam Groep verwacht dat de rechtbank in Den Haag vandaag nog uitstel van betaling zal verlenen. De directie streeft ernaar de winkels en webshops open te houden. Alle circa tweeduizend medewerkers blijven 'de komende periode gewoon aan het werk', hun salarissen zullen worden uitbetaald. Leveranciers kunnen hun goederen niet opeisen.

Reorganisatie
Begin dit jaar kondigde de Etam Group al een (nieuwe) reorganisatie aan. Het Nederlandse kledingbedrijf liet weten te snijden in zijn personeelsbestand op zijn hoofdkantoor en distributiecentrum in Zoetermeer. ‘Er gaan niet direct winkels dicht’, zei woordvoerder Erik Muller toen tegen Twinkle. ‘Niet als gevolg van de reorganisatie in elk geval.’

Multichannel strategie
Om de teruglopende fysieke winkelverkopen te compenseren zou het bedrijf meer gaan investeren in het online kanaal. Muller destijds op deze site: ‘We zien dat e-commerce steeds belangrijker wordt. In 2013 startten we al met een multichannel strategie. Wij en onze vakgenoten zien dat er nu in toenemende mate belangstelling komt voor online winkelen. We willen dit daarom meer aandacht gaan geven binnen onze organisatie en daar is geld voor nodig. Door in de gehele Groep te kijken naar welke functies eventueel zouden kunnen komen vervallen, kunnen we met het vrijgekomen geld meer investeren in de toekomst’.

Kanalen verbinden
Producten van Miss Etam waren voor het eerst online te koop bij Wehkamp.nl, sinds 2007. Pas jaren daarna kreeg de keten een eigen webshop, net als zusterformule Promiss. Later werden meer strategische samenwerkingen gesloten met derde parijen. Zo is de kleding tegenwoordig ook te koop bij Zalando en op Neckermann.com. De afgelopen paar jaar was Etam Group Retail bezig zijn online en offline kanalen met elkaar te verbinden. Tablets kregen een plek in de winkel.

Thuiswinkel Awards
Vorig jaar sleepte Miss Etam een eerste Thuiswinkel Award in de wacht (zie interview met e-commerce manager Eva Koppers). Kort daarvoor maakten GfK-cijfers duidelijk dat geen andere online fashion player in 2013 harder was gegroeid. Volgens de vertrokken topman John van der Ent - hij probeert V&D nu van de ondergang te redden - was het bedrijf in staat gebleken relevant te blijven in fashion en zijn marktleiderschap ondanks de toegenomen concurrentie zelfs uit te bouwen.
 
Lees ook de analyse van Cor Molenaar: De online val van Miss Etam.
 
Eerder op deze site: