Twinkle | Digital Commerce

Focus op eigen merk doet Fonq flink groeien

2017-05-27
180101
  • 1:24

Fonq maakte vorig jaar een omzetgroei door van 35 procent, tot ruim 49 miljoen euro. Het bedrijf zegt de stijging van de opbrengst vooral te danken te hebben aan zijn eerste landelijke tv-commercial en de daarbij horende uitgebouwde focus op het merk ‘fonQ’.

Fonq schrijft in zijn jaarlijkse omzetbericht dat het de groei in 2014 vooral kon maken door met een landelijke tv-campagne te starten. De naamsbekendheid van de webwinkel werd daarmee volgens de retailer flink vergroot. Ook heeft het bedrijf een aantal licentiecontracten met webwinkels (zoals Rituals) en mediapartijen beëindigd om het merk ‘fonQ’ meer naar de voorgrond te krijgen op zijn website.

Alle pijlen op het merk
Deze merkfocus moet ook in 2015 verder worden uitgebouwd. ‘De reeds ingeslagen strategie gericht op emotional commerce gaat hierbij nog meer de boventoon voeren’, meldt het bedrijf. ‘Dit uit zich in uitbreiding van nieuwe productgroepen, creatieve samenwerkingen met leveranciers en bloggers/mediapartners, het interactiever maken van de website en een totale restyling van de huidige showroom.’ Fonq meldt aan Twinkle dat de retailer binnenkort een bloggersnetwerk gaat uitrollen. Ook komt er een tweede reeks tv-reclames.

Emotional commerce
Fonq, met moederbedrijf RFS Holland Holding de nummer 2 van de Twinkle100verlegde in 2013 de focus van de ‘rationele naar de emotionele transactie’. ‘In een sterk concurrerende markt is het creëren van een merk, waarbij gevoel komt kijken, belangrijker dan ooit’, aldus ceo Patrick Kerssemakers begin 2014. ‘Wij geloven dat engagement met de bezoeker op lange termijn een lonende strategie is dat leidt tot koopintentie en herhaalaankopen.’ 

Lees meer:
- Fonq.nl flink in beweging (4-3-2014)