Nederland is 6 plekken gestegen op de Global Retail E-Commerce Index, een lijst waarmee A.T. Kearney het e-commerce marktpotentieel van dertig landen in kaart brengt. Ons land komt als 13e uit de bus, dit keer achter de sterkste stijger België (9e). Het Westen wint terrein op het Oosten.
De consultans van A.T. Kearney baseren de aantrekkelijkheid van de verschillende landen op scores op vier criteria: de omvang van de online markt, het consumentengedrag, de infrastructuur (inclusief logistiek en betalingen) en het groeipotentieel. De gebruikte data komen onder andere van de Wereldbank, Euromonitor en het World Economic Forum. Online retailers kunnen de Global Retail E-Commerce Index gebruiken bij het maken van internationale expansieplannen.
Westen aantrekkelijker
In het oog springend is dat de VS (van 3 naar 1) de positie van China (van 1 naar 2) als lijstaanvoerder heeft overgenomen. Dat is te danken aan de aantrekkende economie en het groeiende Amerikaanse consumentenvertrouwen. Japan zakt van plek 2 naar 4, Groot-Brittannië stijgt van 4 naar 3. Ook Duitsland (van 6 naar 5) en Frankrijk (van 7 naar 6) klimmen op de lijst, terwijl Zuid-Korea twee plekken zakt (van 5 naar 9). Daaruit volgt dat de grootste Westerse markten aan ‘online market attrativeness’ hebben gewonnen ten opzichte van de Aziatische grootmachten. Overigens is India niet geïndexeerd.
Hieronder vindt u de volledige lijst van dit jaar:
België
Behalve Rusland (van 13 naar 8) is België een opvallende stijger. Onze zuiderburen bezetten de 9e stek, 15 plekken hoger dan op de vorige lijst. ‘De markt zit vol met potentie’, stelt A.T. Kearney op basis van onder andere de solide infrastructuur, de groeiende groep van connected online kopers en het ‘gefragmenteerde competitieve landschap’. Bekend is dat vooral buitenlandse partijen profiteren van de aantrekkende online bestedingen in het land, onder andere door daar geldende regels over nachtuurlonen. Als het aan de Belgische regering ligt, wordt de wet op dit punt nog voor de zomer aangepast.
Rapport
U vindt het rapport bij de 2015 Global Retail E-Commerce Index hier (pdf).
Zo opvallend is die stijging van België toch niet? Ecommerce is nog niet groot in België, dus veel groeipotentieel, en daarnaast is de infrastructuur (snelheid van pakketbezorging) ook prima op orde.