Twinkle | Digital Commerce

Chanel opent volgend jaar een webwinkel

2017-11-08
180101
  • 1:18

Chanel heeft aangekondigd eind 2016 een webwinkel te willen openen. Een hele stap voor het luxemerk, dat altijd heeft geroepen geen e-commerce kanaal te willen vanwege de minder sterke luxebeleving online.

De webshop, waarvan onbekend is of deze alle markten straks bedient, moet in het vierde kwartaal van 2016 openen. ‘Het is een multichannel aanpak’, zegt Bruno Pavolovsky, fashiontopman binnen Chanel, tegen Women’s Wear Daily. ‘Het is niet zozeer een shift, maar een evolutie om consumenten beter te kunnen bedienen. Sommige klanten weten precies welke producten zij willen kopen en willen dan niet de winkel bezoeken. Voor hen hebben we straks een online kanaal. Het is dus meer een extra service dan een pure e-commerce aanpak.’

‘Toekomst telt’
Het idee van een webwinkel voor een luxemerk als Chanel viel in het verleden vooral bij creatief directeur Karl Lagerfeld niet in de smaak. Hij vond dat het gevoel van luxe alleen aan klanten overdraagbaar was in de fysieke winkel. Daar lijkt nu dus verandering in te komen. ‘We bereiden het merk voor op de komende tien tot vijftien jaar’, verklaart Pavolovsky. ‘Het gaat meer om de toekomst dan om het verleden.’

E-commerce in opkomst
E-commerce was onder veel luxemerken lange tijd een niet te betreden terrein. Labels als Louis Vuitton, Prada en Christian Louboutin doen nu wel al stappen in zelfstandige online verkoop. Ook wordt veel verkocht via verzamelplatformen als Net-a-porter.com en Yoox.com. Burberry opende vorig jaar een eigen online winkel binnen het Chinese Tmall, onderdeel van Alibaba.