Twinkle | Digital Commerce

Zappos laat klant in app afrekenen met Touch ID

2017-10-05
180101
  • 1:16

De Amerikaanse online schoenenretailer Zappos heeft Touch ID toegevoegd aan zijn mobiele applicatie voor de iPad en iPhone. Klanten kunnen met hun vingerafdruk een koop sluiten; er hoeft dus niet meer handmatig ingelogd te worden.

Zappos zet Touch ID vooral in om de mobiele shopping experience ‘leuker’ te maken. ‘Het zou een mooie bijkomstigheid zijn als we meer verkopen genereren via onze nieuwe app, maar uiteindelijk gaat het om a little joy in het gebruik ervan’, zegt Doug Peterson, iOS-software ontwikkelaar van Zappos, volgens Mobile Commerce Daily.

Touch ID
Sinds vorig jaar kunnen externe bedrijven, zoals retailers, Touch ID integreren in hun apps voor Apple-apparaten. Consumenten dienen eenmalig hun vingerafdruk te registreren, waarna zij elke aankoop kunnen bevestigen met ‘one touch’. Airbnb, Groupon, Staples, Target en Uber behoren tot de gebruikers van het eerste uur. Ook Zappos-moeder Amazon heeft de technologie omarmd. Het is daarom niet zo vreemd dat de schoenretailer nu ook aan boord springt.

AskZappos
Zappos koppelt consumenten sinds afgelopen zomer via zijn app aan een ‘persoonlijke winkelassistent’. De klant mailt, smst, of stuurt op Instagram via #AskZappos een foto van een product dat hij op straat of online hebben gezien. Zappos gaat vervolgens op zoek naar het exacte artikel op zijn eigen site én in shops van andere retailers. ‘Een gevonden item dat bijna hetzelfde is als het gezochte product is niet genoeg’, zei Zappos Labs-directeur Will Young bij de introductie over de dienst.