Twinkle | Digital Commerce

Slim voorraad inkopen: 5 tips

2017-05-27
180101
  • 2:09

Het slim inkopen van producten is, net als in de offline retail, erg belangrijk in e-commerce. Het is de kunst om genoeg artikelen te kopen om klanten direct te kunnen bedienen en niet met teveel items te blijven zitten in rustigere periodes. In dit artikel 5 tips voor optimale productinkoop.

1. Ken uw klant
Een inkoppertje, maar wel een zeer belangrijk gegeven. Webwinkeliers die hun klanten goed kennen, kunnen nauwkeuriger inschatten welke producten veel of weinig worden verkocht. Bekijk uw webwinkel eens door de ogen van een klant. Welke producten vindt u als consument interessant en welke items laat u aan u voorbijgaan? E-commerce ondernemers die een webshop hebben geopend uit hun eigen interesse voor een productcategorie (schoenenliefhebbers bijvoorbeeld) weten meestal veel beter welke artikelen goed scoren dan een eigenaar die niet zoveel met zijn eigen producten heeft.

2. Ken uw voorraad
Weet u uit welke producten uw voorraad op dit moment bestaat? Houd de huidige voorraad in uw achterhoofd als u nieuwe items aanschaft. De volgende algemene zaken dient u dan al over uw voorraad te weten:

  •  Hoeveel is er per product in voorraad?
  • Hoeveel eenheden worden per product of categorie in een week/maand verkocht? Hoeveel eenheden zijn er dan nodig?
  • Welke producten scoren beter of slechter in een bepaalde tijd van het jaar (feestdagen, bijvoorbeeld)?
  • De marge per product
  • Hoe zijn producten aan elkaar gelinkt? Welke artikelen worden vaak samen gekocht? Welke items helpen vaak andere producten verkopen?
  • Welke artikelen ontbreken in het assortiment?
  • Hoe is de verhouding gekochte producten/verkochte producten op dit moment?

3. Bouw een goede relatie op met vertegenwoordigers
Een goede relatie met vertegenwoordigers van productmerken is van belang. Zij kunnen u voorrang geven in de verkoop van goedlopende artikelen, u helpen bij het verzenden van deze producten of problemen rond de artikelen voor u oplossen.

Vooral voor kleine online retailers is het contact met vertegenwoordigers belangrijk. Een goede relatie biedt u voordelen ten opzichte van (grote) concurrenten. Een fabrikant kan bijvoorbeeld met u afspreken om een product niet aan uw directe concurrenten te verkopen.

4. Meet, analyseer en begrijp
Inkopen is vooral een kwestie van meten, analyseren en begrijpen van de activiteiten in uw webshop. Door dit nauwkeurig te doen, kunt u meer omzet boeken en sneller winst maken.

5. Houd de concurrentie in de gaten
Houd uw concurrent in de gaten als u de inkopen voor uw webshop doet. Welke producten verkoopt hij? Het is niet zinvol om bijvoorbeeld voor een product te gaan dat bij de concurrent voor twee eurocent boven uw inkoopprijs wordt verkocht.
 
Bron: Practical E-commerce