Twinkle | Digital Commerce

John Lewis boekt een derde van zijn omzet nu online

2017-11-08
180101
  • 1:14

John Lewis realiseerde in zijn laatste boekjaar een online omzet van 1,4 miljard pond. Daarmee tekent het online kanaal voor 32 procent van alle inkomsten van de Britse warenhuisketen. Voor het eerst werden meer orders afgehaald dan bezorgd.

John Lewis’ online inkomsten groeien in het afgelopen boekjaar met 21,6 procent, met Black Friday (overgewaaid uit de VS) als meest omzetrijke dag. De populariteit van click & collect nam toe; van alle weborders werd 53 procent opgehaald, tegenover 47 procent in het boekjaar ervoor. Afhalen kan bij de ruim veertig fysieke verkooppunten van John Lewis, bij een aantal supermarkten van zusterketen Waitrose en bij de circa 5.500 winkels uit het netwerk van Collect+.

Dubbelcijferige winstgroei
Mede dankzij de flinke online groei wist John Lewis afgelopen jaar (tot en met 31 januari jl.) over alle kanalen een omzetgroei van 9,2 procent te realiseren. In een tijd waarin vraagtekens worden gesteld bij de toekomst van warenhuizen, wist de keten ook dubbelcijferige winstgroei te boeken. De operationele winst kwam uit op iets meer dan een kwart miljard pond (plus 11 procent).

Waitrose
John Lewis valt onder John Lewis Partnership, waar ook Waitrose toe behoort. De winstgevende supermarktketen boekte afgelopen jaar een omzetgroei van 6,5 procent tot 6,5 miljard pond, blijkt uit de concerncijfers. Dat is mede te danken aan de sterke online omzetgroei, van ruim 30 procent.