Apple herstelt van een grote technische storing in iTunes, de App Store en de iBook Store. Voor bijna twaalf uur was het woensdag niet mogelijk om producten online bij het Amerikaanse techbedrijf te kopen.
Diverse media melden dat de storing Apple zo’n 25 miljoen dollar heeft gekost. Dit aantal is gebaseerd op een gemiddelde online dagomzet van ongeveer 50 miljoen dollar. Gebruikers konden hun producten wel in het winkelmandje plaatsen, maar de checkout niet afronden.
Fysieke winkels
Ook de wereldwijde fysieke winkels van de nummer 28 van de Twinkle100 hadden last van de storing. Medewerkers konden klanten niet helpen bij het online bestellen van producten of Genius Bar-afspraken inplannen.
Nederland
Apple verkoopt in ons land naast in iTunes en de App Store ook online via de eigen website en via online dealers. Het Nederlandse Leapp is groot in de handel in refurbished Apple-producten.
Je ziet tegenwoordig steeds meer bedrijven die hun dienstverlening vrijwel volledig op de cloud laten leunen waardoor storingen kostbare posten worden... Ben zelf ook grootgebruiker van de cloud, maar kan deze diensten eigenlijk niet missen in mijn dienstverlening.
@menno: Heeft toch in basis niet met cloud te maken?
Wat als je payment service provider of bank ergens een storing heeft waardoor de tranactie niet afgerond kan worden?
Gevolg blijft identiek hetzelfde.
@Henk wat ik probeer aan te kaarten is dat je als consument of bedrijf steeds meer afhankelijk wordt van de stabiliteit van de diensten van derden. Deze diensten draaien vanaf een 'centrale' plaats in de cloud dus ik denk dat dit in de basis er wel degelijk mee te maken heeft. Ik gebruik bijvoorbeeld Google Apps, Salesforce, Basecamp, digitale producten etc. Dit zou net als bij Apple een grote hap uit mijn omzet halen als ik hier geen gebruik meer van kan maken.