Nederlandse webshoppers keren trage websites relatief vaak de rug toe. Slechts 17 procent probeert een website later nog een keer te bezoeken als deze niet tijdig verschijnt. In andere landen ligt dit percentage hoger.
Dat blijkt althans uit een internationaal consumentenonderzoek van Dyn, aanbieder van performance-oplossingen in de cloud. Dyn peilde vorige maand het gedrag van webshoppers in elf verschillende landen, waaronder Nederland.
3 seconden
Een ruime meerderheid van de ruim 1.400 internationale respondenten (65 procent) is naar eigen zeggen niet bereid om langer dan drie seconden te wachten voor een website is geladen. De helft van de consumenten spreekt de verwachting uit dat een site min of meer instant verschijnt.
Dichte deur of wachten beu
Van de Nederlandse webshoppers die voor een dichte digitale deur komen te staan of die het wachten beu zijn, brengt slechts 17 procent binnen de customer journey een nieuw bezoek aan een trage site. Het internationale gemiddelde ligt op 65 procent volgens Dyn.
Online versus offline
Het bedrijf vroeg respondenten ook naar hun winkelvoorkeuren. Opvallend: hoewel onze online markt relatief ver ontwikkeld is, verkiest de meerderheid van de Nederlanders offline winkelen boven online winkelen. Mobiel wordt hier nog niet of nauwelijks als voorkeurskanaal genoemd:
Meer onderzoeksresultaten vindt u hier (pdf).
Ik denk dat trage sites bovengemiddeld slecht zijn ontwikkeld/designed en ook daarom een hoge bounce rate hebben.