Transavia lanceert vandaag zijn volledig nieuwe site in Nederland en Frankrijk. De focus ligt op conversieverbetering, passenger experience en de verkoop van andere producten dan vliegtickets.
De nieuwe site loopt voor op de rebranding die in april zal worden gelanceerd. ‘Het mooiste zou zijn als dat allemaal samen zou vallen’, erkent Head of E-commerce Harm van Hees. ‘Maar aangezien deze site een enorme conversieverbetering laat zien in de landen waar we al zijn uitgerold, wilden we niet langer wachten.’ Met de rebranding valt ook de .com van de naam van de nummer 4 uit de travellijst van de Twinkle100.
Responsive
Voor de ontwikkeling van het nieuwe e-commerce platform is Transavia niet over één nacht ijs gegaan. ‘We zijn er de afgelopen twee jaar mee bezig geweest’, vertelt Van Hees. ‘Eerst natuurlijk met visievorming. Wat is onze online visie? En wat verwachten we van de architectuur? We wilden dat als we zouden gaan bouwen de basis volkomen helder zou zijn. Dat bevordert de ontwikkelingssnelheid.’ Belangrijke punten die in de visie van Transavia naar voren komen zijn de focus op mobiel en de time to market. Van Hees: ‘De site is volledig responsive, ook de boekingsmodule’. Eerder al konden passagiers mobiel boeken via de app. ‘Daarnaast denken en werken we veel meer vanuit de content, wat ons flexibeler maakt. Kleine aanpassingen moesten vroeger wachten op een nieuwe release. Nu kunnen die direct worden doorgevoerd.’
Boeking wijzigen
De conversieverbetering moet volgen uit de responsive site, maar ook uit de keus van de prijsvechter om de Mijn-omgeving open te stellen voor alle reizigers. Dat betekent dat touroperator-klanten en reizigers die bijvoorbeeld via sites als Cheaptickets hebben geboekt óók hun boeking kunnen bekijken en bewerken op de Transavia-site. ‘Dat is een grote stap’, zegt Van Hees. ‘Maar zeker met de komst van mobile is het handig dat iedereen zelf aan de knoppen kan zitten. Als jij met vrienden op wintersport gaat, ben je niet meer afhankelijk van de hoofdboeker. Je kunt zelf wijzigingen in je boeking doen, door bijvoorbeeld een stoel te kiezen of aan te geven dat je extra bagage mee neemt.’ Op die manier hoopt Transavia ook de zogenoemde ancillary sales een boost te geven; de verkopen buiten de ticketverkopen, zoals extra beenruimte of maaltijden aan boord. ‘Dat is waarmee wij geld verdienen, de ticketprijzen staan enorm onder druk.’
Sneller innoveren
Van Hees: ‘De basis van het nieuwe platform is dat we veel sneller kunnen innoveren. We kunnen ons richten op de behoefte van de markt en elke twee weken voegen we nieuwe functionaliteiten toe.’ Twee grote implementaties zullen zichtbaar worden in de komende maanden. In de eerste plaats wordt Flying Blue (het loyaliteitsprogramma van Air France en KLM) aan de site toegevoegd. ‘Bij aanvang kunnen de leden alleen sparen bij Transavia, in een later stadium kunnen gespaarde Miles ook worden besteed op Transavia.com.’ Tegelijkertijd zal de vervoerder een nieuw type tarieven introduceren in de branche bekend als branded fares. Van Hees: ‘Er zijn 3 soorten fares. Deze verkopen we straks aan de passagiers in de vorm van een pakketje inclusief vliegticket. Hoe hoger het tarief, hoe meer voordelen het de passagier biedt. Hiermee bieden we zowel de leisure als zakelijke passagier het gemak van een kant-en-klaar pakket.'
Partners
Transavia ontwikkelde de nieuwe site samen met Mirabeau (user experience) en Accenture (back-end technology), gebruikmakend van Sitecore als cms en Navitaire dotREZ als e-commerce oplossing. ‘We hebben met 40 man in scrumteams op een aparte locatie gewerkt. Nu is het één team’, zegt Van Hees niet zonder trots. ‘Mirabeau en Accenture blijven betrokken. We hebben nu deze hobbel genomen en samen gaan we komend jaar verder. De concurrentie is enorm en wij denken ons nu te onderscheiden door te investeren in digitaal en passenger experience.’
Lijkt er op dit moment op dat ze nog een SSL certificaat moeten aanvragen/installeren. Ik krijg na het doorklikken op Nederlands een melding "Niet-beveiligde verbinding",
Ik denk dat veel bezoekers hierop zullen afhaken...
Ik hoop dat ze geen SEO doelstelling hebben met de "nieuwe en verbeterde" website.
Als ze dat wel hebben heb ik iig buikpijn, en dan heb ik het niet over de noindex, nofollow. (die zullen ze er wel afhalen)
maar ook over niet geredirecte oude pages. Dubbele h1's, slechte title tags, slechte/geen metadescriptions gebrek aan content, matige URL structuur enz enz enz
Als je van transavia.nl klikt op nederland krijg je gelijk een https error.
Mirabeau doet wellicht de user experience; De user heeft geen goede experience als ze via google komen.
Vanuit waar ik zit is deze oplevering absoluut onvoldoende.
Oei, inderdaad een https waarschuwing. Slordig.
Ha, dat begint lekker: mijn verbinding is niet privé. SSL foutje? Wordt vast nog opgelost.
En verder: wat komt er veel op me af! Ligt mogelijk aan mij, maar ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen met kijken. En voor mijn gevoel werkt een wit font op een lichtgroene achtergrondkleur ook niet echt.
Net even kort gekeken op de website van Transavia. Helaas veel SEO problems zoals Wouter Blom ook benoemd. Wat ik ook merk is dat er tegenwoordig zoveel responsive moet zijn dat daar de nadruk op ligt. Maar door deze grootschalige operatie worden zaken als TESTEN van het systeem niet meer zo relevant. Er zitten nog zoveel fouten in. Linkjes werken niet, SSL melding en responsive is niet alleen visueel meevergroten met resoluties. Soms valt het design compleet uit het lood daardoor. Al met al een te snelle lancering van deze BOEING
Waar is de rol van Hybris gebleven bij Transavia?
Zowel Mirabeau en Transavia moeten toch beter weten. Dit kan zo qua SEO toch niet live... En dat gebruikers vastlopen in redirects, landen op 404 pagina's vanuit Google en https foutmeldingen krijgen kan toch niet?
De site is groot gedeelte van de dag niet beschikbaar geweest. Vandaag werd er een nieuwsbrief met Valentijnsaanbiedingen. Na het aanklikken van een add kreeg ik of een run time error of niets... Zelfs geen 404.
Zijn ze overdag 'live' gegaan? Of was het zo'n slechte livegang...
Volgens mij zijn ze nog aan het testen. De 302 redirect en noindex op de nieuwe pagina's duiden op een A/B split test opzet.
Goed artikel - analyse van Hendrik van Zwol gerelateerd aan dit onderwerp:
https://www.linkedin.com/pulse/nieuwe-website-transavia-niet-vindbaar-google-hendrik-van-zwol
Goed artikel! volgens mij zijn ze nog steeds aan het testen. Inzake search engine zal de site nooit goed gaan concureren met de andere. Opzich leuk design.