Gebruik jij de dashboards van Google Analytics? Vast wel. Ze zijn ook erg handig. Je krijgt direct een mooi overzicht van de performance van je site. Toch is er voor mij één belangrijke reden om naast deze dashboards ook aan mijn eigen gecreëerde dashboards vast te houden. Ik wil namelijk vooruit kunnen kijken. Die functie biedt Google niet.
Tekst: Egan van Doorn
Alle bekende webanalytics tools bieden je de mogelijkheid om in enkele muisklikken overzichtelijke dashboards samen te stellen met daarop alle voor jouw business relevante statistieken. Google Analytics biedt zelfs een complete gallery met allemaal voorgedefinieerde, praktische dashboards. Je hoeft ze alleen maar in je account te downloaden en kunt direct aan de slag.
Nadeel
Ik ben fan van de eenvoudige wijze waarop Google Analytics het mogelijk maakt de data in dashboards te presenteren. Toch kleeft er voor mij één heel belangrijk nadeel aan en dat is het feit dat deze dashboards me alleen maar in staat stellen om terug te kijken. Terwijl ik, als ik aan het stuur zit en verantwoordelijk ben voor bijvoorbeeld de online marketingactiviteiten, juist vooruit wil kunnen kijken. De gerapporteerde aantallen vertellen me hoe de performance de afgelopen tijd was, maar ze onthullen niet of ik met deze aantallen mijn sales target aan het eind van de maand ga halen.
Pijn verzachten
Om vooruitkijken mogelijk te maken kies ik ervoor om site-data uit Google Analytics te trekken en te combineren met forecast berekeningen en targets. Zo kan ik op elk moment inzien hoe ik met de huidige website-performance aan het einde van de maand ga uitkomen. Het is in mijn ogen essentieel om aan alle Analytics data ook altijd een zogenaamde run-rate te koppelen. Hiermee zie je waar je aan het einde van de gedefinieerde periode op uitkomt als je doorgaat zoals je dat nu doet. Als je deze inzichten creëert voor visits per bron, add-to-cart conversie, checkout-conversie et cetera, weet ik exact welk element zorgt voor de pijn en kan ik direct acties uitzetten om deze pijn te verzachten.
Om deze inzichten te genereren kun je gebruikmaken van de Google Analytics API om data uit Google Analytics te trekken en in een andere omgeving te presenteren en te combineren met je forecast data. Dit kan via Google Spreadsheet (via de Analytics add-on), in Excel (via bijvoorbeeld DataGrabber) of in specialistische dashboard tools als bijvoorbeeld Klipfolio of Ducksboard.
De gestandaardiseerde Analytics dashboards zijn een uitkomst voor een snelle overview van de huidige site performance, maar als je echt data-driven wil acteren ontkom je er niet aan om een extra stapje te zetten en naar voren te gaan kijken.
---------------------------------------------
Webanalisten.nl
Het origineel van dit artikel is geschreven door Egan van Doorn (senior consultant Webanalytics en oprichter van de Analytics Agency) voor online analyse- en optimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het volledige artikel lees je hier: http://anali.st/GAdashboards.
---------------------------------------------
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2014.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Vooruitkijken met analytics
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.